Actueel nieuws over effectiviteit

De Cebuco-collectie van effectonderzoeken, een inspiratiebron voor jouw marktbewerking

23 januari 2011

Bij de bewijsvoering staat accountability van media-inzet in de regel centraal. Onder invloed van de huidige economische situatie is die wens alleen maar versterkt. Adverteerders willen nóg meer zekerheid dat een dagbladcampagne het gewenste effect laat zien. Cebuco heeft deze handschoen opgepakt en de afgelopen tijd diverse effectstudies verricht.

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/cebuco_collectie_effectonderzoeken_2010.pdf

Er is gekozen voor prestigieuze cases uit de praktijk. Vaak in samenwerking met de onderzoeksafdeling van een mediabureau of adverteerder. Die samenwerking en de onafhankelijkheid van de bron zorgen voor de kracht van de bewijsvoering. De cases zijn openbaar en kunnen dus onbeperkt gebruikt worden.

Uitgangspunten
Bij de keuze van cases is gefocust op grote accounts die nauwelijks dagbladen inschakelen. Bij ons onderzoek is uitgegaan van de eigen kracht van dagbladen.

Verdienste dagbladen
Bij het ontwikkelen van de cases zijn diverse trends zichtbaar geworden. In tegenstelling tot veel aannames blijken dagbladen prima in staat om voor merkbeleving te zorgen. Bij veel merken zie je de kennis en de beleving rond het merk sterk toenemen. Voor een adverteerder als Unilever een reden om haar advertentiecampagnes in dagbladen te continueren. Maar de allergrootste verdienste van het dagblad blijkt het in beweging krijgen van doelgroepen, de zogenaamde koopintentie. Of het nu gaat om de intentie om te kopen, te bezoeken of te proberen, in al deze gevallen nam deze parameter aantoonbaar toe. In deze tijd met de focus op sales natuurlijk een ijzersterk gegeven.

Wat de communicatiedoelstelling ook is; de adverteerder zal altijd proberen de kennis, de houding en/of het gedrag van zijn doelgroep te beïnvloeden. De cases laten duidelijk zien dat het dagblad op al deze niveaus een voorname rol kan spelen.

Tot slot kunnen wij concluderen dat het toevoegen van een dagbladcampagne aan de bestaande mediamix zonder uitzondering een succes is geweest.

De reclame-effecten namen significant toe. Een verschijnsel dat wij als een crossmediaal effect kunnen typeren. De som van de mediakanalen (met dagbladen!) is meer waard dan de delen.

Benutten onderzoeksuitkomsten
Je kunt de cases ook individueel selecteren:
Unilever case
Yakult case
Albert Heijn case
Mandemakers case
Alfa Romeo case
Honig case

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.