Actueel nieuws over effectiviteit

Nieuwe resultaten NOM Print Monitor 2008

10 april 2009

De NOM Print Monitor is hét bereiksonderzoek voor printmedia in Nederland. 25.371 respondenten van 13 jaar en ouder zijn ondervraagd over het lezen van ruim 200 dagbladen en tijdschriften. Deze steekproef staat voor 13.665.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Cebuco heeft de uitkomsten in een presentatie samengevat.

In oktober 2006 is NOM overgegaan op een nieuwe methode om tot gemiddeld bereik te komen: de nummerbereiksmethode. Tot die tijd werd gemiddeld bereik gemeten op basis van recency. Daarnaast is er nog een verbetering doorgevoerd in de nieuwe NPM, namelijk de manier van steekproeftrekking. Dat maakt het onderzoek nog representatiever dan in het verleden.

Nieuwe methode
De belangrijkste vernieuwing betreft het hart van het onderzoek: de meting van het gemiddeld bereik van dagbladen en tijdschriften. In plaats van de Recent Reading methode, die tientallen jaren is gebruikt en nog steeds in de meeste landen van de wereld wordt gebruikt voor het meten van gemiddeld bereik, introduceert NOM de nummerbereiksmethode. Let op: de currency die NOM publiceert is nog steeds gemiddeld bereik per nummer, alleen de meetmethode is veranderd. NOM publiceert dus niet het bereik per nummer, daarvoor is de steekproef per week te klein.

Verse steekproef
De representativiteit van het onderzoek is aanzienlijk verbeterd. Voor een onderzoek dat de currency levert waarmee de hele markt werkt is representativiteit van groot belang. Een nieuwe manier van steekproeftrekking, de zogenaamde random verse steekproef, staat garant voor een zo representatief mogelijk beeld van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Veel zorg is besteed aan het optimaliseren van de respons van de verse steekproef, zodat ook moeilijk te bereiken groepen zoveel mogelijk in het onderzoek zijn betrokken.

Leesintensiteit
Voor het eerst worden in het elektronische bestand ook de gegevens over de leesintensiteit van titels opgenomen. Daarmee wordt het gegeven van bereik verrijkt met een kwalitatieve toevoeging. In het verleden is deze vraag slechts aan de helft van de respondenten gesteld en daarom alleen in de schriftelijke rapportage opgenomen. Vanaf nu kan kwaliteit van bereik ook in de analyses worden meegenomen.

Meer artikelen

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

RTL Nieuws, NRC Media en NU.nl stelen de show tijdens Digital Marketing Live!

Op 20 en 21 maart jl. zijn duizenden marketeers bijeengekomen voor een nieuwe editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online marketing en media gepresenteerd. Opvallend was het zelfbewuste optreden van een aantal prominente nieuwsmerken. Aan het enthousiasme in de afgeladen zalen af te meten, lukte het de nieuwsbedrijven uitstekend om de jonge marketeers te inspireren. Lees meer >

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

Cebuco Oplagedatabase vernieuwd!!

De oplagesite van Cebuco is volledig geactualiseerd. De website oplagen-dagbladen.nl toont de verspreiding van alle betaalde dagbladen in Nederland. Per gebied valt snel af te lezen welke dagbladen dagelijks bij de huishoudens op de mat vallen. Analyses zijn mogelijk op diverse geografische niveaus: gemeente, Cebucogebied, Nielsen-district en provincie. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.