Actueel nieuws over effectiviteit

Succesvolle samenwerking Renault - OMD - ND&RD leidt tot inspirerende AMMA-case

18 juni 2012

Op 10 mei 2012 jl. is de ND&RD-case als runner-up ge

Downloadhttp://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/RENAULT_OMD_NDRD_case_najaar_2011.pdf

Het is een case waar boodschap- en doelgroepdifferentiatie tot in het uiterste zijn doorgevoerd. De campagne heeft een aantoonbaar en tastbaar effect opgeleverd; sinds deze campagne rijden er meer Renault Espaces en Grand Scenics rond op de Veluwe en wijde omgeving.

Renault – Nuchtere logica
Renault heeft enkele modellen in het assortiment die met name geschikt zijn voor grote gezinnen. De Renault Espace heeft standaard zeven zitplaatsen en ook de Grand Scenic heeft er zeven. Met een gemiddelde gezinsgrootte in Nederland van 2,22 is de auto voor een doorsnee huishouden te ruim bemeten. OMD heeft daarom voorgesteld de ‘bible belt’ te benaderen. Als er ergens een gebied is waar ruimte en gezinsgrootte matchen dan is het daar.

Beloon uzelf met de luxe van ruimte
Een op de doelgroep aangepaste campagne in media gericht op orthodox christenen was het uitgangspunt, met een focus op de functionele rol die de auto kan vervullen in het leven van deze gezinnen. De hoofdboodschap van de campagne: “Beloon uzelf met de luxe van ruimte”.

Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad
Twee landelijke dagbladen, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad, gericht op mensen met een gereformeerde levensovertuiging vormen de basis van het communicatieplan, inclusief bijbehorende websites nd.nl en rd.nl. Op www.renault.nl is een redactionele special geplaatst. In het christelijke familieblad Terdege is een review over beide modellen van Renault geplaatst. Renault heeft ook ‘acte de présence’ gegeven op de beurs ‘Wegwijs’; gericht op mensen van gereformeerde gezindten. Een op de doelgroep afgestemde dealerpromotie maakte het communicatieplan compleet.

Achtergrond
De gemiddelde gezinsgrootte van christelijke en gereformeerde gezinnen is 5,8 personen. Met zeven zitplaatsen in de Espace is dat de match die het automerk zoekt. De rivier zal de zee niet halen als niet aan twee voorwaarden wordt voldaan. De eerste is fysieke aanwezigheid van voldoende dealers in de ‘regio’, de tweede is een goede waardekoppeling om de betrokkenheid bij de boodschap te vergroten.

De orthodox christelijke gemeenschap is een voor media relatief gesloten gemeenschap. Daar staat tegenover dat haar bewoners een herkenbaar homogeen profiel hebben. Het Nederlands en Reformatorisch Dagblad zijn landelijke dagbladen met hoog bereik in gereformeerde gebieden. Beide titels zijn ingezet, offline en online, net als het tijdschrift Terdege. In Terdege heeft Renault advertenties geplaatst en was het merk met een redactionele bijdrage (autoreview) zichtbaar.

Samen zijn, samen ’doen’ en het wij-gevoel zijn voor de doelgroep belangrijke waarden. De jaarlijkse familiebeurs Wegwijs is een zeer succesvolle beurs. Renault is op de beurs aanwezig met een stand. Er zijn activiteiten voor het hele gezin (kleurplaten, wedstrijd, informatie etcetera).

Dat deze campagne ‘all the way’ gaat, blijkt ook uit de incentives waarmee de dealers hun prospects kunnen verblijden. Zinvol en relevant. De dealers kunnen vrijkaartenvoor de beurs aan hun klanten geven of een fotoboek over Calvijn.

De opbouw van de campagne is gelaagd (thema, promotie, actie). De intensiteit van het contact neemt toe naarmate de tijd verstrijkt en moet uiteindelijk resulteren in een bezoek aan de showroom, proefrit, contact op de beurs of aanschaf van de auto. Alle elementen verwijzen naar elkaar zodat een logische route gecreëerd wordt.

Resultaat
De effecten zijn op meerdere niveaus onderzocht. Omdat gedragsbeïnvloeding het hoofddoel was, lag de focus op sales in het verzorgingsgebied van beide dagbladen. De dealers hebben aan hun klanten 800 boeken en 350 vrijkaarten weggegeven. De actie werd door de dealers en de bezoekers (showroom en beurs) sympathiek gevonden.

Tijdens de campagne werden er 11% meer orders genoteerd voor de Renault Espace t.o.v. de zelfde periode in 2010, terwijl de algemene verkoopcijfers van auto’s een dalende tendens vertoonden. Van alle orders in deze periode is volgens Renault Nederland 49% (!) toe te schrijven aan kopers met adressen binnen het verspreidingsgebied van het Nederlands en Reformatorisch Dagblad.

Conclusie
Door slim op zoek te gaan naar geschikte doelgroepen zijn er meer grote Renaults verkocht. Bijna de helft de orders tijdens de campagneperiode is afkomstig uit het thuisgebied van het Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad. Een succesfactor bleek de mediaselectie van geschikte ‘domeinen‘ i.p.v. mediumtypen. De nieuwsmerken ND & RD sloten één op één aan met het concept van de campagne. Ook heeft de mediaexploitant ND/RD een belangrijke bijdrage geleverd door proactief mee te werken aan deze succesvolle campagne. 

(Bron: Renault Nederland/OMD/ND&RD)

Meer artikelen

NOA-adv-kent2.gif

Nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II beschikbaar

De nieuwe bereikcijfers van Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie 2013-II (NOA 2013-II) zijn vanaf 8 december 2013 beschikbaar voor adverteerders, media- en reclamebureaus en mediaexploitanten. De publicatie gaat over de periode najaar 2012 en voorjaar 2013. Het NOA brengt het mediagedrag van de Nederlandse beroepsbevolking in kaart. Lees meer >

De beste ‘Nieuwsmedia’ cases uit de hele wereld

De beste ‘Nieuwsmedia’ cases uit de hele wereld

Tijdens het jaarlijkse INMA (International Newsmedia Marketing Association) Congres is een verslag gemaakt van de meest inspirerende, succesvolle en innoverende ontwikkelingen op Lees meer >

Dagbladen gaan niet op vakantie

Dagbladen gaan niet op vakantie

Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de hele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen we gewoon iedere dag de krant. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.