Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit.

Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers, dus moesten de lezers het ook voor het zeggen hebben. En aangezien adverteerders bepaalde doelstellingen willen bereiken bij de lezers, wilden we deze doelstellingen meten. Met onderzoek onder de lezers dus.

En toen gebeurde er iets opvallends. Want er won een heel andere inhaker dan wij hadden verwacht - en stiekem ook hoopten. Deze winnende advertentie scoorde het beste in het Reclame Reactie Onderzoek. Ik heb geen idee meer welke, want zo historisch was hij niet.

De inhaker van wie wij hoopten dat zou winnen, eindigde in de middenmoot. Ik weet nog precies welke: de inhaker van Volkswagen op het goud van het dames poloteam. Die was namelijk briljant. En omdat ik 'm nu top-of-mind kan terughalen, ook historisch. Maar hij had minder stopping power en werd lager gewaardeerd dan de winnende inhaker.

Met de Kroning gebeurde precies hetzelfde. De merken deden hun best om een goede link te vinden tussen het merk en de troonswisseling, om te kunnen inhaken. En inhaken doe je vanuit een brandingdoelstelling. Maar wat riepen de creatieven in de jury van De Telegraaf inhaakwedstrijd? Die vonden dat het merk vooral niet centraal mocht staan. "De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn."

De vraag is dus: staat creativiteit in de weg van effectiviteit? Of kan een advertentie met minder stopping power toch net zo effectief zijn, als hij maar heel creatief is? Wil je op het moment van inhaken een hoge waardering - zoals de onbekende winnaar had, of jaren later nog herinnerd worden, zoals de historische inhaker van Volkswagen?

Effectiviteit vs. creativiteit. Wie het weet, mag het zeggen.
En wie weet welke uiting vijf jaar geleden de winnende Olympische Spelen inhaker was, ook.

Gonnie Spijkstra
http://versereclame.nl

15 05 2013

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.