Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit.

Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers, dus moesten de lezers het ook voor het zeggen hebben. En aangezien adverteerders bepaalde doelstellingen willen bereiken bij de lezers, wilden we deze doelstellingen meten. Met onderzoek onder de lezers dus.

En toen gebeurde er iets opvallends. Want er won een heel andere inhaker dan wij hadden verwacht - en stiekem ook hoopten. Deze winnende advertentie scoorde het beste in het Reclame Reactie Onderzoek. Ik heb geen idee meer welke, want zo historisch was hij niet.

De inhaker van wie wij hoopten dat zou winnen, eindigde in de middenmoot. Ik weet nog precies welke: de inhaker van Volkswagen op het goud van het dames poloteam. Die was namelijk briljant. En omdat ik 'm nu top-of-mind kan terughalen, ook historisch. Maar hij had minder stopping power en werd lager gewaardeerd dan de winnende inhaker.

Met de Kroning gebeurde precies hetzelfde. De merken deden hun best om een goede link te vinden tussen het merk en de troonswisseling, om te kunnen inhaken. En inhaken doe je vanuit een brandingdoelstelling. Maar wat riepen de creatieven in de jury van De Telegraaf inhaakwedstrijd? Die vonden dat het merk vooral niet centraal mocht staan. "De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn."

De vraag is dus: staat creativiteit in de weg van effectiviteit? Of kan een advertentie met minder stopping power toch net zo effectief zijn, als hij maar heel creatief is? Wil je op het moment van inhaken een hoge waardering - zoals de onbekende winnaar had, of jaren later nog herinnerd worden, zoals de historische inhaker van Volkswagen?

Effectiviteit vs. creativiteit. Wie het weet, mag het zeggen.
En wie weet welke uiting vijf jaar geleden de winnende Olympische Spelen inhaker was, ook.

Gonnie Spijkstra
http://versereclame.nl

15 05 2013

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.