Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit.

Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers, dus moesten de lezers het ook voor het zeggen hebben. En aangezien adverteerders bepaalde doelstellingen willen bereiken bij de lezers, wilden we deze doelstellingen meten. Met onderzoek onder de lezers dus.

En toen gebeurde er iets opvallends. Want er won een heel andere inhaker dan wij hadden verwacht - en stiekem ook hoopten. Deze winnende advertentie scoorde het beste in het Reclame Reactie Onderzoek. Ik heb geen idee meer welke, want zo historisch was hij niet.

De inhaker van wie wij hoopten dat zou winnen, eindigde in de middenmoot. Ik weet nog precies welke: de inhaker van Volkswagen op het goud van het dames poloteam. Die was namelijk briljant. En omdat ik 'm nu top-of-mind kan terughalen, ook historisch. Maar hij had minder stopping power en werd lager gewaardeerd dan de winnende inhaker.

Met de Kroning gebeurde precies hetzelfde. De merken deden hun best om een goede link te vinden tussen het merk en de troonswisseling, om te kunnen inhaken. En inhaken doe je vanuit een brandingdoelstelling. Maar wat riepen de creatieven in de jury van De Telegraaf inhaakwedstrijd? Die vonden dat het merk vooral niet centraal mocht staan. "De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn."

De vraag is dus: staat creativiteit in de weg van effectiviteit? Of kan een advertentie met minder stopping power toch net zo effectief zijn, als hij maar heel creatief is? Wil je op het moment van inhaken een hoge waardering - zoals de onbekende winnaar had, of jaren later nog herinnerd worden, zoals de historische inhaker van Volkswagen?

Effectiviteit vs. creativiteit. Wie het weet, mag het zeggen.
En wie weet welke uiting vijf jaar geleden de winnende Olympische Spelen inhaker was, ook.

Gonnie Spijkstra
http://versereclame.nl

15 05 2013

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.