Aaf Brandt Corstius, columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden, om te zeggen dat een zin niet helemaal lekker loopt, of, vernederender, om me eerlijk en oprecht te vertellen dat ik één bepaalde grap wel heel lang heb uitgemelkt. Hij is een fantastische eindredacteur en ik volg bijna al zijn correcties en adviezen op.

Dit keer zei hij: ‘Ik durf het haast niet te vragen, maar wil je vandaag een wat kórtere column schrijven? We krijgen namelijk een hele grote advertentie onder je stukje, op pagina 2.’

Ik sputterde wat, omdat mijn column maar uit slechts 395 woorden mag bestaan. Dat lijkt misschien veel, maar dat is heel weinig. Elke dag schrijf ik ongeveer 600 woorden, en dan moet ik eindeloos inkorten. Het inkorten duurt altijd langer dan het schrijven.

Dus ik had weinig zin om het allemaal nóg korter te maken. Ik wilde wat kwijt aan mijn lezers! Aan de wereld! Een mening, een gedachte, een observatie! Wat moest die immense advertentie daar ineens?

Toen zei mijn eindredacteur iets dat mij onmiddellijk over de streep trok. Hij zei: ‘Die adverteerder wil heel graag op jóúw pagina staan.’

Onmiddellijk ging ik aan het werk om een piepklein stukje te schrijven. Geen enkel probleem.

Later bedacht ik dat er wel meer dingen stonden op pagina 2, de pagina die zogenaamd ‘mijn pagina’ was. De cartoon van Fokke en Sukke, bijvoorbeeld, toch ook wel een veelbekeken rubriek. En de goedgelezen ‘vraag van de dag’ die altijd in next staat, over waarom water in een bepaalde richting in het putje stroomt, en waar hopjesvla precies van gemaakt wordt. En natuurlijk het weerbericht. En het zogenoemde ‘ikje’ – een stukje dat door een lezer zelf geschreven is.

Misschien was het maar een truc van mijn eindredacteur geweest om mij ertoe aan te zetten mijn stukje in te korten, om te zeggen dat die adverteerder op ‘mijn pagina’ wilde staat. Maar het had wel gewerkt.

Dat kwam omdat ik, onbewust, terugdacht aan mijn vaders carrière als columnist. Als je precies hetzelfde werk doet als je ouders, wil je ze natuurlijk altijd evenaren. Ik bedoel eigenlijk: overtreffen. Misschien niet heel bewust, maar toch zeker wel onbewust.

Vroeger schreef mijn vader een dagelijkse column in de Volkskrant, en vlakbij die column stond vaak een kleine advertentie van de Amsterdamse damesmodezaak Raymond Linhard. De baas van Raymond Linhard, een sympathiek uitziende man met een brilletje en een warrige, grijze toef haar op zijn hoofd, had bij de Volkskrant bedongen dat hij altijd in de regionen van mijn vaders column mocht adverteren. Want de baas van Raymond Linhard vond die columns leuk.

Nu was Raymond Linhard niet een bedrijf van de orde van grootte van, zeg, Albert Heijn of de Hema, - het was gewoon een lichtelijk deftige, Amsterdamse modezaak waar dames van zekere leeftijd iets te dure T-shirts kochten, en nog steeds kopen – maar het was toch wel een hele eer, vonden we in mijn familie.

Tuurlijk, mijn vader kreeg ook prijzen, en lof, en roem voor zijn columns – maar dat was allemaal niets bij die kleine advertentie van Raymond Linhard, die steeds maar weer opdook, jarenlang!

Nog steeds als ik bij Raymond Linhard kom – ik ben nu zelf zo’n vrouw geworden die af en toe iets te dure T-shirts wil kopen – knik ik vriendelijk naar de baas achter zijn toonbank, die met een blanco gezicht terug kijkt.

Moraal van deze flashback: een columnist is dus zó te winnen voor een adverteerder.

Misschien kan het dan ook wel andersom – wat handig zou zijn, in deze barre tijden. Dat de krant een adverteerder opbelt, en zegt: ‘Onze columnist wil dólgraag naast een advertentie van u staan! Dus plaatst u er maar gauw één!’

Het zou kunnen dat adverteerders niet zo makkelijk te paaien zijn als columnisten. Maar misschien werkt het. U bent vast gewaarschuwd.

 

Amsterdam, 23-3-2009

Bijdrage Dagbladgoud 2008

02 04 2009

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.