Andre Vis, Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft.

Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends in de bus valt, zes dagen in de week, dat u leest en dat u daarmee informeert over dat wat er speelt bij mens en maatschappij. Fout! Het zal marketeers plezieren maar deze hoofdredacteur ziet de krant als een brand. En de regionale krant is de brand aller brands.

De Twentsche Courant Tubantia heeft zijn filosofie een jaar geleden drastisch gewijzigd. We hebben de rol die wij in de Twentse samenleving speelden, versterkt door het regionale profiel op te poetsen. Weg met die angst te worden beschuldigd een regionaal sufferdje te maken. We produceren dagelijks meer binnen-buitenlandpagina’s dan ooit. Maar het eerste katern, of krant 1 zoals wij het liever noemen, is helemaal regionaal onder het motto Twents, Trots en Transparant.

Een regionale krant is niet alleen informatiebron. Zij is de spil in het maatschappelijk discours. Zij is aanjager en bindmiddel ineen. Wij entameren een debat over de dreigende sluiting van de verloskundekliniek in Almelo, maar we gaan met onze lezers ook fietsen op Alpe d’Huez, schaatsen in Oostenrijk en de kraanvogeltrek in Osnabruck bekijken. Bussen, bomvol, met streekgenoten die afkomst, cultuur en hobby met elkaar delen.

De krant is al lang niet meer een stapel papier die des ochtends de brievenbus wordt ingeduwd. De krant is een verzamelnaam voor een reeks van activiteiten. En toch, en toch, voordat alle marketeers victorie kraaien en roepen dat die eigenwijze journalisten het eindelijk beginnen te begrijpen – die nieuwe functie van dat oude product kan alleen vorm krijgen als de kwaliteit van dat oude product hoogwaardig blijft. Betrouwbaarheid en betrokkenheid zijn leidend. Dat betekent stevige analyses, interessante interviews, uniek nieuws, scherpe columns en diepgravende onderzoeksjournalistiek. En als uit lezersonderzoek blijkt dat volgens het merendeel iets niet hoeft, toch doen. Het dwarse is tevens de eigenheid zoals die wordt gevoeld als horend bij onze, bij mijn regio.

Uiteindelijk is het heel simpel. Als de toekomst van de regionale krant wordt bedreigd, dan wordt de regio bedreigd. Dan zullen de burgers met de greep in de hand optrekken naar hen die hun mooie dagblad willen afnemen. Want laat een ding duidelijk zijn. Twente kent 650.000 inwoners, dagelijks lezen 300.000 mensen onze krant en gaan duizenden op pad met onze activiteiten. De regionale krant is niet dood, hij leeft!

November 2011

10 11 2011

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.