Andre Vis, Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft.

Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends in de bus valt, zes dagen in de week, dat u leest en dat u daarmee informeert over dat wat er speelt bij mens en maatschappij. Fout! Het zal marketeers plezieren maar deze hoofdredacteur ziet de krant als een brand. En de regionale krant is de brand aller brands.

De Twentsche Courant Tubantia heeft zijn filosofie een jaar geleden drastisch gewijzigd. We hebben de rol die wij in de Twentse samenleving speelden, versterkt door het regionale profiel op te poetsen. Weg met die angst te worden beschuldigd een regionaal sufferdje te maken. We produceren dagelijks meer binnen-buitenlandpagina’s dan ooit. Maar het eerste katern, of krant 1 zoals wij het liever noemen, is helemaal regionaal onder het motto Twents, Trots en Transparant.

Een regionale krant is niet alleen informatiebron. Zij is de spil in het maatschappelijk discours. Zij is aanjager en bindmiddel ineen. Wij entameren een debat over de dreigende sluiting van de verloskundekliniek in Almelo, maar we gaan met onze lezers ook fietsen op Alpe d’Huez, schaatsen in Oostenrijk en de kraanvogeltrek in Osnabruck bekijken. Bussen, bomvol, met streekgenoten die afkomst, cultuur en hobby met elkaar delen.

De krant is al lang niet meer een stapel papier die des ochtends de brievenbus wordt ingeduwd. De krant is een verzamelnaam voor een reeks van activiteiten. En toch, en toch, voordat alle marketeers victorie kraaien en roepen dat die eigenwijze journalisten het eindelijk beginnen te begrijpen – die nieuwe functie van dat oude product kan alleen vorm krijgen als de kwaliteit van dat oude product hoogwaardig blijft. Betrouwbaarheid en betrokkenheid zijn leidend. Dat betekent stevige analyses, interessante interviews, uniek nieuws, scherpe columns en diepgravende onderzoeksjournalistiek. En als uit lezersonderzoek blijkt dat volgens het merendeel iets niet hoeft, toch doen. Het dwarse is tevens de eigenheid zoals die wordt gevoeld als horend bij onze, bij mijn regio.

Uiteindelijk is het heel simpel. Als de toekomst van de regionale krant wordt bedreigd, dan wordt de regio bedreigd. Dan zullen de burgers met de greep in de hand optrekken naar hen die hun mooie dagblad willen afnemen. Want laat een ding duidelijk zijn. Twente kent 650.000 inwoners, dagelijks lezen 300.000 mensen onze krant en gaan duizenden op pad met onze activiteiten. De regionale krant is niet dood, hij leeft!

November 2011

10 11 2011

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.