Andre Vis, Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft.

Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends in de bus valt, zes dagen in de week, dat u leest en dat u daarmee informeert over dat wat er speelt bij mens en maatschappij. Fout! Het zal marketeers plezieren maar deze hoofdredacteur ziet de krant als een brand. En de regionale krant is de brand aller brands.

De Twentsche Courant Tubantia heeft zijn filosofie een jaar geleden drastisch gewijzigd. We hebben de rol die wij in de Twentse samenleving speelden, versterkt door het regionale profiel op te poetsen. Weg met die angst te worden beschuldigd een regionaal sufferdje te maken. We produceren dagelijks meer binnen-buitenlandpagina’s dan ooit. Maar het eerste katern, of krant 1 zoals wij het liever noemen, is helemaal regionaal onder het motto Twents, Trots en Transparant.

Een regionale krant is niet alleen informatiebron. Zij is de spil in het maatschappelijk discours. Zij is aanjager en bindmiddel ineen. Wij entameren een debat over de dreigende sluiting van de verloskundekliniek in Almelo, maar we gaan met onze lezers ook fietsen op Alpe d’Huez, schaatsen in Oostenrijk en de kraanvogeltrek in Osnabruck bekijken. Bussen, bomvol, met streekgenoten die afkomst, cultuur en hobby met elkaar delen.

De krant is al lang niet meer een stapel papier die des ochtends de brievenbus wordt ingeduwd. De krant is een verzamelnaam voor een reeks van activiteiten. En toch, en toch, voordat alle marketeers victorie kraaien en roepen dat die eigenwijze journalisten het eindelijk beginnen te begrijpen – die nieuwe functie van dat oude product kan alleen vorm krijgen als de kwaliteit van dat oude product hoogwaardig blijft. Betrouwbaarheid en betrokkenheid zijn leidend. Dat betekent stevige analyses, interessante interviews, uniek nieuws, scherpe columns en diepgravende onderzoeksjournalistiek. En als uit lezersonderzoek blijkt dat volgens het merendeel iets niet hoeft, toch doen. Het dwarse is tevens de eigenheid zoals die wordt gevoeld als horend bij onze, bij mijn regio.

Uiteindelijk is het heel simpel. Als de toekomst van de regionale krant wordt bedreigd, dan wordt de regio bedreigd. Dan zullen de burgers met de greep in de hand optrekken naar hen die hun mooie dagblad willen afnemen. Want laat een ding duidelijk zijn. Twente kent 650.000 inwoners, dagelijks lezen 300.000 mensen onze krant en gaan duizenden op pad met onze activiteiten. De regionale krant is niet dood, hij leeft!

November 2011

10 11 2011

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.