Andre Vis, Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft.

Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends in de bus valt, zes dagen in de week, dat u leest en dat u daarmee informeert over dat wat er speelt bij mens en maatschappij. Fout! Het zal marketeers plezieren maar deze hoofdredacteur ziet de krant als een brand. En de regionale krant is de brand aller brands.

De Twentsche Courant Tubantia heeft zijn filosofie een jaar geleden drastisch gewijzigd. We hebben de rol die wij in de Twentse samenleving speelden, versterkt door het regionale profiel op te poetsen. Weg met die angst te worden beschuldigd een regionaal sufferdje te maken. We produceren dagelijks meer binnen-buitenlandpagina’s dan ooit. Maar het eerste katern, of krant 1 zoals wij het liever noemen, is helemaal regionaal onder het motto Twents, Trots en Transparant.

Een regionale krant is niet alleen informatiebron. Zij is de spil in het maatschappelijk discours. Zij is aanjager en bindmiddel ineen. Wij entameren een debat over de dreigende sluiting van de verloskundekliniek in Almelo, maar we gaan met onze lezers ook fietsen op Alpe d’Huez, schaatsen in Oostenrijk en de kraanvogeltrek in Osnabruck bekijken. Bussen, bomvol, met streekgenoten die afkomst, cultuur en hobby met elkaar delen.

De krant is al lang niet meer een stapel papier die des ochtends de brievenbus wordt ingeduwd. De krant is een verzamelnaam voor een reeks van activiteiten. En toch, en toch, voordat alle marketeers victorie kraaien en roepen dat die eigenwijze journalisten het eindelijk beginnen te begrijpen – die nieuwe functie van dat oude product kan alleen vorm krijgen als de kwaliteit van dat oude product hoogwaardig blijft. Betrouwbaarheid en betrokkenheid zijn leidend. Dat betekent stevige analyses, interessante interviews, uniek nieuws, scherpe columns en diepgravende onderzoeksjournalistiek. En als uit lezersonderzoek blijkt dat volgens het merendeel iets niet hoeft, toch doen. Het dwarse is tevens de eigenheid zoals die wordt gevoeld als horend bij onze, bij mijn regio.

Uiteindelijk is het heel simpel. Als de toekomst van de regionale krant wordt bedreigd, dan wordt de regio bedreigd. Dan zullen de burgers met de greep in de hand optrekken naar hen die hun mooie dagblad willen afnemen. Want laat een ding duidelijk zijn. Twente kent 650.000 inwoners, dagelijks lezen 300.000 mensen onze krant en gaan duizenden op pad met onze activiteiten. De regionale krant is niet dood, hij leeft!

November 2011

10 11 2011

Archief

Erik Grimm / Research Director Cebuco

De adverteerder heeft anno 2011 een groeiende behoefte aan goede ROI-cijfers voor zijn reclame-uitgaven. Hij heeft de wens om gekwantificeerd te zien hoeveel lezers zijn uiting hebben opgemerkt en gelezen. Het liefst krijgt hij ook… Lees meer >

Jacques Kuyf / voorzitter NDP Nieuwsmedia

Welkom op de nieuwe site van Cebuco. De vernieuwing die u ziet is niet alleen cosmetisch van aard. Het staat symbool voor de nieuwe strategie van NDP Nieuwsmedia. De oriëntatie en… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

MERKEN VERSTERKEN MERKEN. Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of… Lees meer >

Christiaan Weijts / Columnist nrc next

Full colour Sommige advertenties bezorgen je meer denkwerk dan de artikelen er omheen. Zo verscheen er twee weken geleden op pagina 3 van NRC Handelsblad eentje met de tekst: “Uitvaartcompact feliciteert de NRC met de… Lees meer >

Fifi Schwarz / Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia! Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Gelukkig nieuw(s)jaar Financiële crisis of niet, de technologische en digitale ontwikkelingen zijn in een spectaculair tempo doorgegaan in 2010. Het medialandschap wordt rijker en innovatiever terwijl de mediabehoeften van de consument eigenlijk niet… Lees meer >

Arnout Robbe / Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Wat is een dagblad? Heeft u al dat filmpje gezien waarin een vader aan de keukentafel zijn krantje zit te lezen op een iPad en vervolgens onbewust een vlieg doodslaat met datzelfde apparaat… Daarom… Lees meer >

Erik Grimm / Hoofd Onderzoek Cebuco

Clicks en volle karren Met nog drie onderzoeksvoorstellen te gaan, verslapte mijn aandacht. De zon op de ramen en de lunch begonnen op deze vrijdagmiddag hun tol te eisen. Daar kwam echter abrupt een einde… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.