Arnout Robbe, Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt

Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer kansen dan bedreigingen biedt. Maar u lijkt er nog niet allen optimaal van te genieten. U wilt stiekem graag een beetje houvast.

En dus buitelen trendwatchers en strategen over elkaar heen met meer of minder geruststellende voorspellingen over de tumultueuze ontwikkelingen. Die natuurlijk op het moment dat ze uitgesproken of geblogt zijn, alweer achterhaald blijken. En ondertussen onthullen verschillende media zelf hun strategieën om de strijd in de komende tijd te beslechten. Het is duidelijk dat iedereen graag wil weten wat de nieuwe status quo is.

Hoewel ik af en toe een dagbladpagina vul, ben ik professioneel gezien een complete nitwit in de wereld van het nieuws. Maar wat mij vanaf deze zijlijn opvalt, is dat de waan van de dag in veel mediadiscussies leidend is. Nieuwe technieken, verdienmodellen, de talloze mogelijkheden. Ik denk dat de winnaars van morgen al die mogelijkheden verkennen, zeker. Maar ik denk dat zij voor alles van hun eigen kracht blijven uitgaan, geloven in hun eigen stem. Vermoedelijk zien ze zichzelf niet meer als nieuwsmedium, maar als nieuwsmerk. En daaraan is duidelijk behoefte.

Want niet alleen voor nieuwsmerken, ook voor mij als nieuwsconsument beweegt alles continue. En in de onontwarbare kluwen die het medialandschap af en toe lijkt, zijn zulke sterke nieuwsmerken keihard nodig. Met autoriteit en een helder profiel. Betrouwbare nieuwsnetwerken, die - in welke vorm ook - een portal zijn voor kwalitatieve content.

Nieuwsmerken overstijgen hun verschijningsvorm. Ze maken zonder zich ermee te vereenzelvigen gebruik van media om te verschijnen. Hun eigen stem te laten horen. Deze nieuwsmerken zijn de enige bakens in het woelige medialandschap. Voor consumenten, maar ook voor henzelf. Er liggen kansen voor ieder nieuwsmerk om een vaste waarde te zijn. Verschijningsvorm daargelaten. Alles beweegt, hou je vast aan je merk. Dan weten ze u te vinden.

Tot zover dit commentaar vanaf de zijlijn.

18 10 2010

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.