Arnout Robbe, Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt

Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer kansen dan bedreigingen biedt. Maar u lijkt er nog niet allen optimaal van te genieten. U wilt stiekem graag een beetje houvast.

En dus buitelen trendwatchers en strategen over elkaar heen met meer of minder geruststellende voorspellingen over de tumultueuze ontwikkelingen. Die natuurlijk op het moment dat ze uitgesproken of geblogt zijn, alweer achterhaald blijken. En ondertussen onthullen verschillende media zelf hun strategieën om de strijd in de komende tijd te beslechten. Het is duidelijk dat iedereen graag wil weten wat de nieuwe status quo is.

Hoewel ik af en toe een dagbladpagina vul, ben ik professioneel gezien een complete nitwit in de wereld van het nieuws. Maar wat mij vanaf deze zijlijn opvalt, is dat de waan van de dag in veel mediadiscussies leidend is. Nieuwe technieken, verdienmodellen, de talloze mogelijkheden. Ik denk dat de winnaars van morgen al die mogelijkheden verkennen, zeker. Maar ik denk dat zij voor alles van hun eigen kracht blijven uitgaan, geloven in hun eigen stem. Vermoedelijk zien ze zichzelf niet meer als nieuwsmedium, maar als nieuwsmerk. En daaraan is duidelijk behoefte.

Want niet alleen voor nieuwsmerken, ook voor mij als nieuwsconsument beweegt alles continue. En in de onontwarbare kluwen die het medialandschap af en toe lijkt, zijn zulke sterke nieuwsmerken keihard nodig. Met autoriteit en een helder profiel. Betrouwbare nieuwsnetwerken, die - in welke vorm ook - een portal zijn voor kwalitatieve content.

Nieuwsmerken overstijgen hun verschijningsvorm. Ze maken zonder zich ermee te vereenzelvigen gebruik van media om te verschijnen. Hun eigen stem te laten horen. Deze nieuwsmerken zijn de enige bakens in het woelige medialandschap. Voor consumenten, maar ook voor henzelf. Er liggen kansen voor ieder nieuwsmerk om een vaste waarde te zijn. Verschijningsvorm daargelaten. Alles beweegt, hou je vast aan je merk. Dan weten ze u te vinden.

Tot zover dit commentaar vanaf de zijlijn.

18 10 2010

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.