Arnout Robbe, Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt

Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer kansen dan bedreigingen biedt. Maar u lijkt er nog niet allen optimaal van te genieten. U wilt stiekem graag een beetje houvast.

En dus buitelen trendwatchers en strategen over elkaar heen met meer of minder geruststellende voorspellingen over de tumultueuze ontwikkelingen. Die natuurlijk op het moment dat ze uitgesproken of geblogt zijn, alweer achterhaald blijken. En ondertussen onthullen verschillende media zelf hun strategieën om de strijd in de komende tijd te beslechten. Het is duidelijk dat iedereen graag wil weten wat de nieuwe status quo is.

Hoewel ik af en toe een dagbladpagina vul, ben ik professioneel gezien een complete nitwit in de wereld van het nieuws. Maar wat mij vanaf deze zijlijn opvalt, is dat de waan van de dag in veel mediadiscussies leidend is. Nieuwe technieken, verdienmodellen, de talloze mogelijkheden. Ik denk dat de winnaars van morgen al die mogelijkheden verkennen, zeker. Maar ik denk dat zij voor alles van hun eigen kracht blijven uitgaan, geloven in hun eigen stem. Vermoedelijk zien ze zichzelf niet meer als nieuwsmedium, maar als nieuwsmerk. En daaraan is duidelijk behoefte.

Want niet alleen voor nieuwsmerken, ook voor mij als nieuwsconsument beweegt alles continue. En in de onontwarbare kluwen die het medialandschap af en toe lijkt, zijn zulke sterke nieuwsmerken keihard nodig. Met autoriteit en een helder profiel. Betrouwbare nieuwsnetwerken, die - in welke vorm ook - een portal zijn voor kwalitatieve content.

Nieuwsmerken overstijgen hun verschijningsvorm. Ze maken zonder zich ermee te vereenzelvigen gebruik van media om te verschijnen. Hun eigen stem te laten horen. Deze nieuwsmerken zijn de enige bakens in het woelige medialandschap. Voor consumenten, maar ook voor henzelf. Er liggen kansen voor ieder nieuwsmerk om een vaste waarde te zijn. Verschijningsvorm daargelaten. Alles beweegt, hou je vast aan je merk. Dan weten ze u te vinden.

Tot zover dit commentaar vanaf de zijlijn.

18 10 2010

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.