Chris Paulussen, Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen.

Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen moet je durven doordrukken en er niet voor terugschrikken iemand in een interview het vuur aan de schenen te leggen.

Iedere journalist ontwikkelt in de loop der jaren zijn eigen interviewtechniek. De ene gaat recht op zijn doel af, de andere maakt eerst omtrekkende bewegingen.

Deze week waren de rollen een keer omgedraaid en werd ik geïnterviewd. Twee studenten moesten voor een project over 'de krant' onder meer een deskundige ondervragen. Of ze het interview mochten opnemen. Of het ook op video mocht. Als journalist maak je het je 'slachtoffers' niet altijd gemakkelijk, dus moet je niet moeilijk doen als je zelf aan de beurt bent.

De studenten vuurden vragen op me af als: Waarom moeten mensen nog een abonnement op de krant nemen? En wat moet de krant doen om lezers aan zich te blijven binden?

Confronterende vragen nu de papieren krant terrein verliest en het bereik via internet wel groeit maar nog te weinig geld oplevert. Extra confronterend uit de mond van jongeren voor wie een abonnement geen vanzelfsprekendheid meer is. En met de microfoon open en de camera op me gericht was er geen ontkomen aan. Wat ik de studenten heb geantwoord?

Ik heb ze erop gewezen dat de krant juist in de hedendaagse complexe samenleving een onmisbare, onafhankelijke en betrouwbare partner is die nieuws verzamelt en selecteert en dat voorziet van achtergronden en commentaren. Dat de krant nog steeds de rol vervult van 'waakhond van de democratie'. Dat de krant verslag doet van het maatschappelijke debat, een platform is voor dat debat en daar ook aan deelneemt. Dat de krant burgers in staat stelt op basis van goede informatie keuzes te maken. En dat het eigenlijk niet uitmaakt of dat op papier, via internet of op een andere manier gebeurt.

In de kern komt het erop neer dat de krant ertoe moet doen. Elke dag weer, al slagen we daar de ene dag natuurlijk beter in dan de andere. Wie twijfelt aan het belang van 'de krant' moet nog eens kijken naar de productie in ED van de collega's Frank van den Heuvel en Michiel Philippart over het gesjoemel in Deurne. Dan is duidelijk dat het ED ertoe doet.
 

25 02 2013

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.