Chris Paulussen, Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen.

Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen moet je durven doordrukken en er niet voor terugschrikken iemand in een interview het vuur aan de schenen te leggen.

Iedere journalist ontwikkelt in de loop der jaren zijn eigen interviewtechniek. De ene gaat recht op zijn doel af, de andere maakt eerst omtrekkende bewegingen.

Deze week waren de rollen een keer omgedraaid en werd ik geïnterviewd. Twee studenten moesten voor een project over 'de krant' onder meer een deskundige ondervragen. Of ze het interview mochten opnemen. Of het ook op video mocht. Als journalist maak je het je 'slachtoffers' niet altijd gemakkelijk, dus moet je niet moeilijk doen als je zelf aan de beurt bent.

De studenten vuurden vragen op me af als: Waarom moeten mensen nog een abonnement op de krant nemen? En wat moet de krant doen om lezers aan zich te blijven binden?

Confronterende vragen nu de papieren krant terrein verliest en het bereik via internet wel groeit maar nog te weinig geld oplevert. Extra confronterend uit de mond van jongeren voor wie een abonnement geen vanzelfsprekendheid meer is. En met de microfoon open en de camera op me gericht was er geen ontkomen aan. Wat ik de studenten heb geantwoord?

Ik heb ze erop gewezen dat de krant juist in de hedendaagse complexe samenleving een onmisbare, onafhankelijke en betrouwbare partner is die nieuws verzamelt en selecteert en dat voorziet van achtergronden en commentaren. Dat de krant nog steeds de rol vervult van 'waakhond van de democratie'. Dat de krant verslag doet van het maatschappelijke debat, een platform is voor dat debat en daar ook aan deelneemt. Dat de krant burgers in staat stelt op basis van goede informatie keuzes te maken. En dat het eigenlijk niet uitmaakt of dat op papier, via internet of op een andere manier gebeurt.

In de kern komt het erop neer dat de krant ertoe moet doen. Elke dag weer, al slagen we daar de ene dag natuurlijk beter in dan de andere. Wie twijfelt aan het belang van 'de krant' moet nog eens kijken naar de productie in ED van de collega's Frank van den Heuvel en Michiel Philippart over het gesjoemel in Deurne. Dan is duidelijk dat het ED ertoe doet.
 

25 02 2013

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.