Chris Paulussen, Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen.

Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen moet je durven doordrukken en er niet voor terugschrikken iemand in een interview het vuur aan de schenen te leggen.

Iedere journalist ontwikkelt in de loop der jaren zijn eigen interviewtechniek. De ene gaat recht op zijn doel af, de andere maakt eerst omtrekkende bewegingen.

Deze week waren de rollen een keer omgedraaid en werd ik geïnterviewd. Twee studenten moesten voor een project over 'de krant' onder meer een deskundige ondervragen. Of ze het interview mochten opnemen. Of het ook op video mocht. Als journalist maak je het je 'slachtoffers' niet altijd gemakkelijk, dus moet je niet moeilijk doen als je zelf aan de beurt bent.

De studenten vuurden vragen op me af als: Waarom moeten mensen nog een abonnement op de krant nemen? En wat moet de krant doen om lezers aan zich te blijven binden?

Confronterende vragen nu de papieren krant terrein verliest en het bereik via internet wel groeit maar nog te weinig geld oplevert. Extra confronterend uit de mond van jongeren voor wie een abonnement geen vanzelfsprekendheid meer is. En met de microfoon open en de camera op me gericht was er geen ontkomen aan. Wat ik de studenten heb geantwoord?

Ik heb ze erop gewezen dat de krant juist in de hedendaagse complexe samenleving een onmisbare, onafhankelijke en betrouwbare partner is die nieuws verzamelt en selecteert en dat voorziet van achtergronden en commentaren. Dat de krant nog steeds de rol vervult van 'waakhond van de democratie'. Dat de krant verslag doet van het maatschappelijke debat, een platform is voor dat debat en daar ook aan deelneemt. Dat de krant burgers in staat stelt op basis van goede informatie keuzes te maken. En dat het eigenlijk niet uitmaakt of dat op papier, via internet of op een andere manier gebeurt.

In de kern komt het erop neer dat de krant ertoe moet doen. Elke dag weer, al slagen we daar de ene dag natuurlijk beter in dan de andere. Wie twijfelt aan het belang van 'de krant' moet nog eens kijken naar de productie in ED van de collega's Frank van den Heuvel en Michiel Philippart over het gesjoemel in Deurne. Dan is duidelijk dat het ED ertoe doet.
 

25 02 2013

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.