Chris Paulussen, Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen.

Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen moet je durven doordrukken en er niet voor terugschrikken iemand in een interview het vuur aan de schenen te leggen.

Iedere journalist ontwikkelt in de loop der jaren zijn eigen interviewtechniek. De ene gaat recht op zijn doel af, de andere maakt eerst omtrekkende bewegingen.

Deze week waren de rollen een keer omgedraaid en werd ik geïnterviewd. Twee studenten moesten voor een project over 'de krant' onder meer een deskundige ondervragen. Of ze het interview mochten opnemen. Of het ook op video mocht. Als journalist maak je het je 'slachtoffers' niet altijd gemakkelijk, dus moet je niet moeilijk doen als je zelf aan de beurt bent.

De studenten vuurden vragen op me af als: Waarom moeten mensen nog een abonnement op de krant nemen? En wat moet de krant doen om lezers aan zich te blijven binden?

Confronterende vragen nu de papieren krant terrein verliest en het bereik via internet wel groeit maar nog te weinig geld oplevert. Extra confronterend uit de mond van jongeren voor wie een abonnement geen vanzelfsprekendheid meer is. En met de microfoon open en de camera op me gericht was er geen ontkomen aan. Wat ik de studenten heb geantwoord?

Ik heb ze erop gewezen dat de krant juist in de hedendaagse complexe samenleving een onmisbare, onafhankelijke en betrouwbare partner is die nieuws verzamelt en selecteert en dat voorziet van achtergronden en commentaren. Dat de krant nog steeds de rol vervult van 'waakhond van de democratie'. Dat de krant verslag doet van het maatschappelijke debat, een platform is voor dat debat en daar ook aan deelneemt. Dat de krant burgers in staat stelt op basis van goede informatie keuzes te maken. En dat het eigenlijk niet uitmaakt of dat op papier, via internet of op een andere manier gebeurt.

In de kern komt het erop neer dat de krant ertoe moet doen. Elke dag weer, al slagen we daar de ene dag natuurlijk beter in dan de andere. Wie twijfelt aan het belang van 'de krant' moet nog eens kijken naar de productie in ED van de collega's Frank van den Heuvel en Michiel Philippart over het gesjoemel in Deurne. Dan is duidelijk dat het ED ertoe doet.
 

25 02 2013

Archief

Erik Grimm / Research Director Cebuco

De adverteerder heeft anno 2011 een groeiende behoefte aan goede ROI-cijfers voor zijn reclame-uitgaven. Hij heeft de wens om gekwantificeerd te zien hoeveel lezers zijn uiting hebben opgemerkt en gelezen. Het liefst krijgt hij ook… Lees meer >

Jacques Kuyf / voorzitter NDP Nieuwsmedia

Welkom op de nieuwe site van Cebuco. De vernieuwing die u ziet is niet alleen cosmetisch van aard. Het staat symbool voor de nieuwe strategie van NDP Nieuwsmedia. De oriëntatie en… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

MERKEN VERSTERKEN MERKEN. Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of… Lees meer >

Christiaan Weijts / Columnist nrc next

Full colour Sommige advertenties bezorgen je meer denkwerk dan de artikelen er omheen. Zo verscheen er twee weken geleden op pagina 3 van NRC Handelsblad eentje met de tekst: “Uitvaartcompact feliciteert de NRC met de… Lees meer >

Fifi Schwarz / Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia! Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Gelukkig nieuw(s)jaar Financiële crisis of niet, de technologische en digitale ontwikkelingen zijn in een spectaculair tempo doorgegaan in 2010. Het medialandschap wordt rijker en innovatiever terwijl de mediabehoeften van de consument eigenlijk niet… Lees meer >

Arnout Robbe / Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Wat is een dagblad? Heeft u al dat filmpje gezien waarin een vader aan de keukentafel zijn krantje zit te lezen op een iPad en vervolgens onbewust een vlieg doodslaat met datzelfde apparaat… Daarom… Lees meer >

Erik Grimm / Hoofd Onderzoek Cebuco

Clicks en volle karren Met nog drie onderzoeksvoorstellen te gaan, verslapte mijn aandacht. De zon op de ramen en de lunch begonnen op deze vrijdagmiddag hun tol te eisen. Daar kwam echter abrupt een einde… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.