Erik Grimm, Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot.

Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Liever een aanbieding voor een baardtrimmer dan voor een lady shave.

Waar ik me wel een beetje ongemakkelijk bij voel, is het nieuwe Leefstijlen-segmentatiemodel. Het model is het afgelopen jaar in alle bereiksonderzoeken opgenomen en is sinds dit najaar ook in de NOM-bereikscijfers terug te vinden. Uit nieuwsgierigheid heb ik bij de introductie even de Leefstijlen-zelftest gedaan (zie leefstijlzelftest). En wat bleek; ik ben een “Kritische verdiepingszoeker”, één van de acht typologieën binnen het segmentatiemodel.

Aanvankelijk liet me mijn typering me nog koud. Natuurlijk neem ik veel informatie tot me en lees ik veel kranten. Wat kun je anders verwachten van een Research Director die bij Cebuco werkt?

Maar tijdens de presentatie op de NOM Gebruikersdag van het nieuwe model begon ik me toch wat ongemakkelijk te voelen. De typering van Kritische Verdiepingszoekers kwam griezelig in mijn buurt. Volgens de samensteller van het model is er een grote kans dat ik de Volkskrant of NRC Handelsblad zou lezen. Een 100% correcte typering in mijn geval. De groep is gemiddeld 47 jaar oud, wat mijn exacte leeftijd is. Verder woont deze groep rond de grote steden in het westen van het land. Een uitstekende omschrijving van mijn woonplaats, Haarlemmermeer.

Tot nu toe een 100 procent score en ik zette me schrap voor de verdere details. De reeks met treffers kreeg een vervolg; ook de opleiding, het beroep en het inkomensniveau van de Kritische Verdiepingszoeker bleken een juiste afspiegeling van mijn profiel.

Nu waren wij aanbeland bij het consumptiegedrag. De Kritische Verdiepingzoeker is een Bourgondiër die hoge eisen aan zijn eten stelt. Met de drank blijkt hij minder selectief; sterke drank, wijn, pils of speciaal bier; het gaat er allemaal in, en in grote hoeveelheden.

Ik voelde mijn hart bonzen en keek besmuikt om me heen. Gelukkig was niemand op de hoogte van mijn doelgroepindeling. Oef. Aan de kwelling kwam nu een einde. De presentator hield de Verdiepingzoeker voor gezien. Gelukkig geen details meer over lichamelijke verzorging of over ondergoed van de Verdiepingzoeker.

De Zorgzame Duizendpoot was aan de beurt. Eens kijken wie in de zaal zich nu ongemakkelijk zou gaan voelen.

07 12 2011

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.