Erik Grimm, Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot.

Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Liever een aanbieding voor een baardtrimmer dan voor een lady shave.

Waar ik me wel een beetje ongemakkelijk bij voel, is het nieuwe Leefstijlen-segmentatiemodel. Het model is het afgelopen jaar in alle bereiksonderzoeken opgenomen en is sinds dit najaar ook in de NOM-bereikscijfers terug te vinden. Uit nieuwsgierigheid heb ik bij de introductie even de Leefstijlen-zelftest gedaan (zie leefstijlzelftest). En wat bleek; ik ben een “Kritische verdiepingszoeker”, één van de acht typologieën binnen het segmentatiemodel.

Aanvankelijk liet me mijn typering me nog koud. Natuurlijk neem ik veel informatie tot me en lees ik veel kranten. Wat kun je anders verwachten van een Research Director die bij Cebuco werkt?

Maar tijdens de presentatie op de NOM Gebruikersdag van het nieuwe model begon ik me toch wat ongemakkelijk te voelen. De typering van Kritische Verdiepingszoekers kwam griezelig in mijn buurt. Volgens de samensteller van het model is er een grote kans dat ik de Volkskrant of NRC Handelsblad zou lezen. Een 100% correcte typering in mijn geval. De groep is gemiddeld 47 jaar oud, wat mijn exacte leeftijd is. Verder woont deze groep rond de grote steden in het westen van het land. Een uitstekende omschrijving van mijn woonplaats, Haarlemmermeer.

Tot nu toe een 100 procent score en ik zette me schrap voor de verdere details. De reeks met treffers kreeg een vervolg; ook de opleiding, het beroep en het inkomensniveau van de Kritische Verdiepingszoeker bleken een juiste afspiegeling van mijn profiel.

Nu waren wij aanbeland bij het consumptiegedrag. De Kritische Verdiepingzoeker is een Bourgondiër die hoge eisen aan zijn eten stelt. Met de drank blijkt hij minder selectief; sterke drank, wijn, pils of speciaal bier; het gaat er allemaal in, en in grote hoeveelheden.

Ik voelde mijn hart bonzen en keek besmuikt om me heen. Gelukkig was niemand op de hoogte van mijn doelgroepindeling. Oef. Aan de kwelling kwam nu een einde. De presentator hield de Verdiepingzoeker voor gezien. Gelukkig geen details meer over lichamelijke verzorging of over ondergoed van de Verdiepingzoeker.

De Zorgzame Duizendpoot was aan de beurt. Eens kijken wie in de zaal zich nu ongemakkelijk zou gaan voelen.

07 12 2011

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.