Erik Grimm, Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot.

Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Liever een aanbieding voor een baardtrimmer dan voor een lady shave.

Waar ik me wel een beetje ongemakkelijk bij voel, is het nieuwe Leefstijlen-segmentatiemodel. Het model is het afgelopen jaar in alle bereiksonderzoeken opgenomen en is sinds dit najaar ook in de NOM-bereikscijfers terug te vinden. Uit nieuwsgierigheid heb ik bij de introductie even de Leefstijlen-zelftest gedaan (zie leefstijlzelftest). En wat bleek; ik ben een “Kritische verdiepingszoeker”, één van de acht typologieën binnen het segmentatiemodel.

Aanvankelijk liet me mijn typering me nog koud. Natuurlijk neem ik veel informatie tot me en lees ik veel kranten. Wat kun je anders verwachten van een Research Director die bij Cebuco werkt?

Maar tijdens de presentatie op de NOM Gebruikersdag van het nieuwe model begon ik me toch wat ongemakkelijk te voelen. De typering van Kritische Verdiepingszoekers kwam griezelig in mijn buurt. Volgens de samensteller van het model is er een grote kans dat ik de Volkskrant of NRC Handelsblad zou lezen. Een 100% correcte typering in mijn geval. De groep is gemiddeld 47 jaar oud, wat mijn exacte leeftijd is. Verder woont deze groep rond de grote steden in het westen van het land. Een uitstekende omschrijving van mijn woonplaats, Haarlemmermeer.

Tot nu toe een 100 procent score en ik zette me schrap voor de verdere details. De reeks met treffers kreeg een vervolg; ook de opleiding, het beroep en het inkomensniveau van de Kritische Verdiepingszoeker bleken een juiste afspiegeling van mijn profiel.

Nu waren wij aanbeland bij het consumptiegedrag. De Kritische Verdiepingzoeker is een Bourgondiër die hoge eisen aan zijn eten stelt. Met de drank blijkt hij minder selectief; sterke drank, wijn, pils of speciaal bier; het gaat er allemaal in, en in grote hoeveelheden.

Ik voelde mijn hart bonzen en keek besmuikt om me heen. Gelukkig was niemand op de hoogte van mijn doelgroepindeling. Oef. Aan de kwelling kwam nu een einde. De presentator hield de Verdiepingzoeker voor gezien. Gelukkig geen details meer over lichamelijke verzorging of over ondergoed van de Verdiepingzoeker.

De Zorgzame Duizendpoot was aan de beurt. Eens kijken wie in de zaal zich nu ongemakkelijk zou gaan voelen.

07 12 2011

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.