Erik Grimm, Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot.

Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Liever een aanbieding voor een baardtrimmer dan voor een lady shave.

Waar ik me wel een beetje ongemakkelijk bij voel, is het nieuwe Leefstijlen-segmentatiemodel. Het model is het afgelopen jaar in alle bereiksonderzoeken opgenomen en is sinds dit najaar ook in de NOM-bereikscijfers terug te vinden. Uit nieuwsgierigheid heb ik bij de introductie even de Leefstijlen-zelftest gedaan (zie leefstijlzelftest). En wat bleek; ik ben een “Kritische verdiepingszoeker”, één van de acht typologieën binnen het segmentatiemodel.

Aanvankelijk liet me mijn typering me nog koud. Natuurlijk neem ik veel informatie tot me en lees ik veel kranten. Wat kun je anders verwachten van een Research Director die bij Cebuco werkt?

Maar tijdens de presentatie op de NOM Gebruikersdag van het nieuwe model begon ik me toch wat ongemakkelijk te voelen. De typering van Kritische Verdiepingszoekers kwam griezelig in mijn buurt. Volgens de samensteller van het model is er een grote kans dat ik de Volkskrant of NRC Handelsblad zou lezen. Een 100% correcte typering in mijn geval. De groep is gemiddeld 47 jaar oud, wat mijn exacte leeftijd is. Verder woont deze groep rond de grote steden in het westen van het land. Een uitstekende omschrijving van mijn woonplaats, Haarlemmermeer.

Tot nu toe een 100 procent score en ik zette me schrap voor de verdere details. De reeks met treffers kreeg een vervolg; ook de opleiding, het beroep en het inkomensniveau van de Kritische Verdiepingszoeker bleken een juiste afspiegeling van mijn profiel.

Nu waren wij aanbeland bij het consumptiegedrag. De Kritische Verdiepingzoeker is een Bourgondiër die hoge eisen aan zijn eten stelt. Met de drank blijkt hij minder selectief; sterke drank, wijn, pils of speciaal bier; het gaat er allemaal in, en in grote hoeveelheden.

Ik voelde mijn hart bonzen en keek besmuikt om me heen. Gelukkig was niemand op de hoogte van mijn doelgroepindeling. Oef. Aan de kwelling kwam nu een einde. De presentator hield de Verdiepingzoeker voor gezien. Gelukkig geen details meer over lichamelijke verzorging of over ondergoed van de Verdiepingzoeker.

De Zorgzame Duizendpoot was aan de beurt. Eens kijken wie in de zaal zich nu ongemakkelijk zou gaan voelen.

07 12 2011

Archief

Erik Grimm / Research Director Cebuco

De adverteerder heeft anno 2011 een groeiende behoefte aan goede ROI-cijfers voor zijn reclame-uitgaven. Hij heeft de wens om gekwantificeerd te zien hoeveel lezers zijn uiting hebben opgemerkt en gelezen. Het liefst krijgt hij ook… Lees meer >

Jacques Kuyf / voorzitter NDP Nieuwsmedia

Welkom op de nieuwe site van Cebuco. De vernieuwing die u ziet is niet alleen cosmetisch van aard. Het staat symbool voor de nieuwe strategie van NDP Nieuwsmedia. De oriëntatie en… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

MERKEN VERSTERKEN MERKEN. Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of… Lees meer >

Christiaan Weijts / Columnist nrc next

Full colour Sommige advertenties bezorgen je meer denkwerk dan de artikelen er omheen. Zo verscheen er twee weken geleden op pagina 3 van NRC Handelsblad eentje met de tekst: “Uitvaartcompact feliciteert de NRC met de… Lees meer >

Fifi Schwarz / Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia! Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Gelukkig nieuw(s)jaar Financiële crisis of niet, de technologische en digitale ontwikkelingen zijn in een spectaculair tempo doorgegaan in 2010. Het medialandschap wordt rijker en innovatiever terwijl de mediabehoeften van de consument eigenlijk niet… Lees meer >

Arnout Robbe / Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Wat is een dagblad? Heeft u al dat filmpje gezien waarin een vader aan de keukentafel zijn krantje zit te lezen op een iPad en vervolgens onbewust een vlieg doodslaat met datzelfde apparaat… Daarom… Lees meer >

Erik Grimm / Hoofd Onderzoek Cebuco

Clicks en volle karren Met nog drie onderzoeksvoorstellen te gaan, verslapte mijn aandacht. De zon op de ramen en de lunch begonnen op deze vrijdagmiddag hun tol te eisen. Daar kwam echter abrupt een einde… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.