Erik Grimm, Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong!

Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons over het laatste nieuws of de achtergronden te informeren. Ook voor reclame is er een enorm uitgebreid aanbod.

Als mediaprofessional ben je dan vooral benieuwd hoe (vaak) de doelgroep die verschillende nieuwskanalen gebruikt. Qua cijfers hebben de digitale kanalen een streepje voor; vrijwel real time is het bezoek aan websites in kaart te brengen. Daar kunnen de andere mediakanalen een puntje aan zuigen.

Maar af en toe zijn de traditionele media in het voordeel, in dit geval good old print. De krant heeft dankzij zijn lange bestaansgeschiedenis volop de tijd gehad om een valide reclamemeting te ontwikkelen en duizenden onderzoeken voort te brengen. Door de jaren heen zijn er tal van onderzoekers geweest die dankzij diepgravende analyses vele learnings rond het adverteren in dagbladen hebben voortgebracht. Anno 2013 profiteert de branche nog steeds van het onderzoeksinstrument dat in 1976 (!) ontwikkeld is: het Reclame Reactie Onderzoek.

De in deze nieuwsbrief geherlanceerde RReporter combineert dit vertrouwde meetinstrument met het gemak van moderne techniek. De 1.100 onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verzameld, kun je in een handomdraai doorspitten via een zeer gebruiksvriendelijke tool op RReporter.nl. Want een ding is er sinds 1976 wel veranderd: tijd om dagenlang met cijfers te stoeien hebben de meeste mediaprofessionals niet meer. Het is een tijd van dashboards en kantenklare learnings.

Als tool is RReporter daarmee helemaal klaar voor de komende jaren. Nog steeds is het voor diverse currencies een uitdaging om reclamebereik en –herkenning te kunnen rapporteren. In de RReporter staan die cijfers altijd en overal voor je klaar.

Voor de ambitieuze analist is het dankzij de tool eenvoudig om in een paar minuten tijd een effectief printplan te ontwikkelen. Door variabelen als kleur, formaat en plaats naar je hand te zetten, werk je toe naar een impactvolle printcampagne toe. Voor de pragmatici onder u liggen er diverse kant-en-klare learnings en succesvolle voorbeelden op de digitale plank. Geen excuus meer om ondermaatse campagnes te voeren. Ik wens u een goede start van een effectief 2013 toe.

PS. De tool RReporter.nl inclusief onderzoeksdata is gratis.

14 01 2013

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.