Erik Grimm, Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong!

Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons over het laatste nieuws of de achtergronden te informeren. Ook voor reclame is er een enorm uitgebreid aanbod.

Als mediaprofessional ben je dan vooral benieuwd hoe (vaak) de doelgroep die verschillende nieuwskanalen gebruikt. Qua cijfers hebben de digitale kanalen een streepje voor; vrijwel real time is het bezoek aan websites in kaart te brengen. Daar kunnen de andere mediakanalen een puntje aan zuigen.

Maar af en toe zijn de traditionele media in het voordeel, in dit geval good old print. De krant heeft dankzij zijn lange bestaansgeschiedenis volop de tijd gehad om een valide reclamemeting te ontwikkelen en duizenden onderzoeken voort te brengen. Door de jaren heen zijn er tal van onderzoekers geweest die dankzij diepgravende analyses vele learnings rond het adverteren in dagbladen hebben voortgebracht. Anno 2013 profiteert de branche nog steeds van het onderzoeksinstrument dat in 1976 (!) ontwikkeld is: het Reclame Reactie Onderzoek.

De in deze nieuwsbrief geherlanceerde RReporter combineert dit vertrouwde meetinstrument met het gemak van moderne techniek. De 1.100 onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verzameld, kun je in een handomdraai doorspitten via een zeer gebruiksvriendelijke tool op RReporter.nl. Want een ding is er sinds 1976 wel veranderd: tijd om dagenlang met cijfers te stoeien hebben de meeste mediaprofessionals niet meer. Het is een tijd van dashboards en kantenklare learnings.

Als tool is RReporter daarmee helemaal klaar voor de komende jaren. Nog steeds is het voor diverse currencies een uitdaging om reclamebereik en –herkenning te kunnen rapporteren. In de RReporter staan die cijfers altijd en overal voor je klaar.

Voor de ambitieuze analist is het dankzij de tool eenvoudig om in een paar minuten tijd een effectief printplan te ontwikkelen. Door variabelen als kleur, formaat en plaats naar je hand te zetten, werk je toe naar een impactvolle printcampagne toe. Voor de pragmatici onder u liggen er diverse kant-en-klare learnings en succesvolle voorbeelden op de digitale plank. Geen excuus meer om ondermaatse campagnes te voeren. Ik wens u een goede start van een effectief 2013 toe.

PS. De tool RReporter.nl inclusief onderzoeksdata is gratis.

14 01 2013

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.