Erik Grimm, Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong!

Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons over het laatste nieuws of de achtergronden te informeren. Ook voor reclame is er een enorm uitgebreid aanbod.

Als mediaprofessional ben je dan vooral benieuwd hoe (vaak) de doelgroep die verschillende nieuwskanalen gebruikt. Qua cijfers hebben de digitale kanalen een streepje voor; vrijwel real time is het bezoek aan websites in kaart te brengen. Daar kunnen de andere mediakanalen een puntje aan zuigen.

Maar af en toe zijn de traditionele media in het voordeel, in dit geval good old print. De krant heeft dankzij zijn lange bestaansgeschiedenis volop de tijd gehad om een valide reclamemeting te ontwikkelen en duizenden onderzoeken voort te brengen. Door de jaren heen zijn er tal van onderzoekers geweest die dankzij diepgravende analyses vele learnings rond het adverteren in dagbladen hebben voortgebracht. Anno 2013 profiteert de branche nog steeds van het onderzoeksinstrument dat in 1976 (!) ontwikkeld is: het Reclame Reactie Onderzoek.

De in deze nieuwsbrief geherlanceerde RReporter combineert dit vertrouwde meetinstrument met het gemak van moderne techniek. De 1.100 onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verzameld, kun je in een handomdraai doorspitten via een zeer gebruiksvriendelijke tool op RReporter.nl. Want een ding is er sinds 1976 wel veranderd: tijd om dagenlang met cijfers te stoeien hebben de meeste mediaprofessionals niet meer. Het is een tijd van dashboards en kantenklare learnings.

Als tool is RReporter daarmee helemaal klaar voor de komende jaren. Nog steeds is het voor diverse currencies een uitdaging om reclamebereik en –herkenning te kunnen rapporteren. In de RReporter staan die cijfers altijd en overal voor je klaar.

Voor de ambitieuze analist is het dankzij de tool eenvoudig om in een paar minuten tijd een effectief printplan te ontwikkelen. Door variabelen als kleur, formaat en plaats naar je hand te zetten, werk je toe naar een impactvolle printcampagne toe. Voor de pragmatici onder u liggen er diverse kant-en-klare learnings en succesvolle voorbeelden op de digitale plank. Geen excuus meer om ondermaatse campagnes te voeren. Ik wens u een goede start van een effectief 2013 toe.

PS. De tool RReporter.nl inclusief onderzoeksdata is gratis.

14 01 2013

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.