Erik Grimm, Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong!

Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons over het laatste nieuws of de achtergronden te informeren. Ook voor reclame is er een enorm uitgebreid aanbod.

Als mediaprofessional ben je dan vooral benieuwd hoe (vaak) de doelgroep die verschillende nieuwskanalen gebruikt. Qua cijfers hebben de digitale kanalen een streepje voor; vrijwel real time is het bezoek aan websites in kaart te brengen. Daar kunnen de andere mediakanalen een puntje aan zuigen.

Maar af en toe zijn de traditionele media in het voordeel, in dit geval good old print. De krant heeft dankzij zijn lange bestaansgeschiedenis volop de tijd gehad om een valide reclamemeting te ontwikkelen en duizenden onderzoeken voort te brengen. Door de jaren heen zijn er tal van onderzoekers geweest die dankzij diepgravende analyses vele learnings rond het adverteren in dagbladen hebben voortgebracht. Anno 2013 profiteert de branche nog steeds van het onderzoeksinstrument dat in 1976 (!) ontwikkeld is: het Reclame Reactie Onderzoek.

De in deze nieuwsbrief geherlanceerde RReporter combineert dit vertrouwde meetinstrument met het gemak van moderne techniek. De 1.100 onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verzameld, kun je in een handomdraai doorspitten via een zeer gebruiksvriendelijke tool op RReporter.nl. Want een ding is er sinds 1976 wel veranderd: tijd om dagenlang met cijfers te stoeien hebben de meeste mediaprofessionals niet meer. Het is een tijd van dashboards en kantenklare learnings.

Als tool is RReporter daarmee helemaal klaar voor de komende jaren. Nog steeds is het voor diverse currencies een uitdaging om reclamebereik en –herkenning te kunnen rapporteren. In de RReporter staan die cijfers altijd en overal voor je klaar.

Voor de ambitieuze analist is het dankzij de tool eenvoudig om in een paar minuten tijd een effectief printplan te ontwikkelen. Door variabelen als kleur, formaat en plaats naar je hand te zetten, werk je toe naar een impactvolle printcampagne toe. Voor de pragmatici onder u liggen er diverse kant-en-klare learnings en succesvolle voorbeelden op de digitale plank. Geen excuus meer om ondermaatse campagnes te voeren. Ik wens u een goede start van een effectief 2013 toe.

PS. De tool RReporter.nl inclusief onderzoeksdata is gratis.

14 01 2013

Archief

Erik Grimm / Research Director Cebuco

De adverteerder heeft anno 2011 een groeiende behoefte aan goede ROI-cijfers voor zijn reclame-uitgaven. Hij heeft de wens om gekwantificeerd te zien hoeveel lezers zijn uiting hebben opgemerkt en gelezen. Het liefst krijgt hij ook… Lees meer >

Jacques Kuyf / voorzitter NDP Nieuwsmedia

Welkom op de nieuwe site van Cebuco. De vernieuwing die u ziet is niet alleen cosmetisch van aard. Het staat symbool voor de nieuwe strategie van NDP Nieuwsmedia. De oriëntatie en… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

MERKEN VERSTERKEN MERKEN. Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of… Lees meer >

Christiaan Weijts / Columnist nrc next

Full colour Sommige advertenties bezorgen je meer denkwerk dan de artikelen er omheen. Zo verscheen er twee weken geleden op pagina 3 van NRC Handelsblad eentje met de tekst: “Uitvaartcompact feliciteert de NRC met de… Lees meer >

Fifi Schwarz / Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia! Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Gelukkig nieuw(s)jaar Financiële crisis of niet, de technologische en digitale ontwikkelingen zijn in een spectaculair tempo doorgegaan in 2010. Het medialandschap wordt rijker en innovatiever terwijl de mediabehoeften van de consument eigenlijk niet… Lees meer >

Arnout Robbe / Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Wat is een dagblad? Heeft u al dat filmpje gezien waarin een vader aan de keukentafel zijn krantje zit te lezen op een iPad en vervolgens onbewust een vlieg doodslaat met datzelfde apparaat… Daarom… Lees meer >

Erik Grimm / Hoofd Onderzoek Cebuco

Clicks en volle karren Met nog drie onderzoeksvoorstellen te gaan, verslapte mijn aandacht. De zon op de ramen en de lunch begonnen op deze vrijdagmiddag hun tol te eisen. Daar kwam echter abrupt een einde… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.