Fifi Schwarz, Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia!

Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude media ook vertegenwoordigd zijn! Dat enthousiasme stemt vrolijk. Maar dat kranten uitsluitend oude media zouden zijn, dat blijft knagen.

Waarom worden kranten dan nog steeds weggezet als traditionele media? Ligt het aan de kranten zelf – profileren zij zich niet duidelijk genoeg als multimediaal concept? Komt het misschien door de overheid ? Het persbeleid maakt immers geen deel uit van het mediabeleid, dat uitsluitend gaat over de publieke omroep. Of zijn het de burgers – mensen blijven toch de behoefte hebben om alles altijd in hokjes te plaatsen?

Het beeld blijkt hardnekkiger dan de werkelijkheid. Terwijl de praktijk laat zien dat dagbladen voortdurend vernieuwen. Denk aan thematische dossiers op de websites, videoreportages, de mogelijkheid voor lezers om direct op artikelen te reageren, weblogs, de e-reader. Het is ook evident dat nieuws en actualiteit steeds meer aanwezig zijn in de huidige maatschappij. En de burger heeft dat ook door. Dat blijkt ook uit onderzoek: maandelijks bezoeken ruim 6,7 miljoen Nederlanders ouder dan 13 jaar een dagbladsite. De Telegraaf bijvoorbeeld staat binnen de top 10 van meest bezochte websites van Nederland. Dat hele onderscheid tussen oude en nieuwe media is dus onnodig verwarrend. Ten eerste omdat de nieuwigheid er bij nieuwe media allang weer vanaf is. En ten tweede omdat het helemaal niet moet gaan om het platform, maar om de functie van media. We kunnen het dan ook beter hebben over nieuwsmedia.

Het is Stichting Krant in de Klas er veel aan gelegen om docenten te helpen om de dagbladen een plek te geven in het onderwijs – zowel de papieren als de online nieuwsvoorziening. Sinds vorig schooljaar kunnen docenten in het voortgezet onderwijs gratis twee weken lang een krant naar keuze bij hun leerlingen thuis laten bezorgen. Er is ook de online variant op de krantenservice: gratis twee weken toegang tot de archieven van de dagbladen via www.krantenportal.nl. En een opdrachtenwebsite bij het digitale nieuws: dedigitalekrant.nl, gericht op het VO.

Mediawijs door mediaproductie
Daarnaast ontwikkelen we momenteel een tool waarmee leerlingen zelf een krant kunnen maken. De tool raakt het hart van mediawijsheid (of: zou moeten zijn): leerlingen bedenken wat voorpaginanieuws is (en waarom), hoe ze een goede kop moeten formuleren, een artikel moeten opbouwen en waarom (betrouwbare) bronnen belangrijk zijn. Door zelf artikelen te schrijven, stimuleren ze hun mediabewustzijn.

Dit betekent niet dat we gebruikers van de tool aanmoedigen om onvoorbereid van alles te publiceren. Het lezen van kranten blijft nog steeds noodzakelijk. Simpelweg omdat het handig is: bladeren brengt je op ideeën. Daarnaast is een belangrijke voorwaarde voor het schrijven van een artikel, dat je je goed in een onderwerp inleest. Hoe selecteer je nieuws, hoe gebruik je bronnen, hoe zorg je dat wat je wilt vertellen, past binnen het maximaal beschikbare aantal woorden?

De tool sluit uitstekend aan op de kwaliteitsagenda voor het voortgezet onderwijs. Het lezen en schrijven van teksten – in uiteenlopende genres, voor verschillende doelgroepen – draagt immers bij aan een grotere taalvaardigheid. De uitdaging om creatief te zijn in het bedenken en uitwerken van onderwerpen, legt talenten bloot en stelt leerlingen in staat om uit te blinken. En tenslotte stimuleert het ook burgerschap. Immers, wie zich informeert over de samenleving – en actief bijdraagt aan de nieuwsvoorziening, is onvermijdelijk meer betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen.

Voor Stichting Krant in de Klas is het een bewuste keuze om leerlingen zelf te laten ervaren hoe het is om een nieuwsproductie te maken. Enerzijds om ze te laten zien wat erbij komt kijken om anderen van kwalitatieve informatie te voorzien. Anderzijds ook omdat wij hebben geleerd dat de krantenlezer niet langer een passieve ontvanger is van informatie die door anderen (‘de media’) wordt verspreid. De (jonge) burger van nu is een actieve deelnemer in het proces van informatie-uitwisseling.

Die jonge burger moet mediabewust – en zelfbewust – gebruik kunnen maken van de verschillende bronnen die hij tot zijn beschikking heeft. Juist nieuwsmedia zijn daarbij essentieel, omdat die zich richten op de functie van informatievoorziening (nieuws, achtergronden, duiding, platform voor discussie). Mediathecarissen, mediacoaches en docenten doen er dan ook goed aan hun leerlingen zoveel mogelijk gebruik te laten maken van de prachtige, praktische en vooral nuttige bronnen die kranten zijn – zowel op papier als online.

Fifi Schwarz
Fifi is directeur van Stichting Krant in de Klas, de educatieve organisatie van de Nederlandse Dagbladen. Daarnaast heeft zij een onderzoeksaanstelling bij de VU Windesheim School of Media, waar zij onderzoek doet naar mediawijsheid en de geschreven journalistiek.

15 02 2011

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.