Freek Paul, Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant!

Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is de afgelopen jaren wel veel veranderd sinds er meer zenders dan Nederland 1, 2 en 3 hun opwachting op de beeldbuis maakten. Toch, als je als bureau buiten een 20” of 30” commercial eens echt creatief of onderscheidend te werk wilt gaan, dan loop je al snel tegen de beperkende regels van een blaffende waakhond aan: het Commissariaat voor de Media. Die waakhond blaft vaak ook nog eens achteraf, want rond de naleving van de regels zijn nog steeds een hoop zaken onduidelijk.

In de wereld van de dagbladen is juist nog veel onontgonnen gebied. Gelukkig maar. De afgelopen jaren zijn de dagbladen juist meer op de bureaustoel gaan zitten door op zoek te gaan naar alternatieve mogelijkheden en nieuwe productproposities. De dagbladen onderscheiden zich door opties aan te bieden waar het medium zich aan de adverteerder aanpast, in plaats van andersom. Advertenties die gecombineerd worden met redactionele stukken, advertenties die dwars door de tekst van een artikel lopen, dubbele covers die voor 90% worden gedomineerd door een advertentie, oftewel, advertenties in alle vormen en maten. Er is veel meer mogelijk dan de standaard tariefbrochures van de diverse uitgeverijen aangeven. Men zegt dat alles al is gedaan in reclameland, maar de dagbladen hebben de grenzen flink open gegooid.

Waar mediabureaus zich vooral bezig houden met het optimaliseren van de juiste millimeterprijs moeten reclamebureaus nog meer de grenzen opzoeken van de creatieve mogelijkheden die het umfeld van een krant ons dagelijks biedt. De gratis dagbladen gaan hierin vooralsnog verder dan hun betaalde vakbroeders. Toch is ook daar een tendens te zien dat redactie en commercie steeds meer op een lijn komen en denken vanuit mogelijkheden in plaats van beperkingen. De redactionele onafhankelijkheid blijft uiteraard in deze discussie een belangrijke voorwaarde, maar gelukkig kunnen kranten hier zelf volwassen mee omgaan en is er geen blaffende waakhond nodig. Dat geef ik je zwart op wit.

10 05 2010

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.