Freek Paul, Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant!

Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is de afgelopen jaren wel veel veranderd sinds er meer zenders dan Nederland 1, 2 en 3 hun opwachting op de beeldbuis maakten. Toch, als je als bureau buiten een 20” of 30” commercial eens echt creatief of onderscheidend te werk wilt gaan, dan loop je al snel tegen de beperkende regels van een blaffende waakhond aan: het Commissariaat voor de Media. Die waakhond blaft vaak ook nog eens achteraf, want rond de naleving van de regels zijn nog steeds een hoop zaken onduidelijk.

In de wereld van de dagbladen is juist nog veel onontgonnen gebied. Gelukkig maar. De afgelopen jaren zijn de dagbladen juist meer op de bureaustoel gaan zitten door op zoek te gaan naar alternatieve mogelijkheden en nieuwe productproposities. De dagbladen onderscheiden zich door opties aan te bieden waar het medium zich aan de adverteerder aanpast, in plaats van andersom. Advertenties die gecombineerd worden met redactionele stukken, advertenties die dwars door de tekst van een artikel lopen, dubbele covers die voor 90% worden gedomineerd door een advertentie, oftewel, advertenties in alle vormen en maten. Er is veel meer mogelijk dan de standaard tariefbrochures van de diverse uitgeverijen aangeven. Men zegt dat alles al is gedaan in reclameland, maar de dagbladen hebben de grenzen flink open gegooid.

Waar mediabureaus zich vooral bezig houden met het optimaliseren van de juiste millimeterprijs moeten reclamebureaus nog meer de grenzen opzoeken van de creatieve mogelijkheden die het umfeld van een krant ons dagelijks biedt. De gratis dagbladen gaan hierin vooralsnog verder dan hun betaalde vakbroeders. Toch is ook daar een tendens te zien dat redactie en commercie steeds meer op een lijn komen en denken vanuit mogelijkheden in plaats van beperkingen. De redactionele onafhankelijkheid blijft uiteraard in deze discussie een belangrijke voorwaarde, maar gelukkig kunnen kranten hier zelf volwassen mee omgaan en is er geen blaffende waakhond nodig. Dat geef ik je zwart op wit.

10 05 2010

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.