Freek Paul, Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant!

Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is de afgelopen jaren wel veel veranderd sinds er meer zenders dan Nederland 1, 2 en 3 hun opwachting op de beeldbuis maakten. Toch, als je als bureau buiten een 20” of 30” commercial eens echt creatief of onderscheidend te werk wilt gaan, dan loop je al snel tegen de beperkende regels van een blaffende waakhond aan: het Commissariaat voor de Media. Die waakhond blaft vaak ook nog eens achteraf, want rond de naleving van de regels zijn nog steeds een hoop zaken onduidelijk.

In de wereld van de dagbladen is juist nog veel onontgonnen gebied. Gelukkig maar. De afgelopen jaren zijn de dagbladen juist meer op de bureaustoel gaan zitten door op zoek te gaan naar alternatieve mogelijkheden en nieuwe productproposities. De dagbladen onderscheiden zich door opties aan te bieden waar het medium zich aan de adverteerder aanpast, in plaats van andersom. Advertenties die gecombineerd worden met redactionele stukken, advertenties die dwars door de tekst van een artikel lopen, dubbele covers die voor 90% worden gedomineerd door een advertentie, oftewel, advertenties in alle vormen en maten. Er is veel meer mogelijk dan de standaard tariefbrochures van de diverse uitgeverijen aangeven. Men zegt dat alles al is gedaan in reclameland, maar de dagbladen hebben de grenzen flink open gegooid.

Waar mediabureaus zich vooral bezig houden met het optimaliseren van de juiste millimeterprijs moeten reclamebureaus nog meer de grenzen opzoeken van de creatieve mogelijkheden die het umfeld van een krant ons dagelijks biedt. De gratis dagbladen gaan hierin vooralsnog verder dan hun betaalde vakbroeders. Toch is ook daar een tendens te zien dat redactie en commercie steeds meer op een lijn komen en denken vanuit mogelijkheden in plaats van beperkingen. De redactionele onafhankelijkheid blijft uiteraard in deze discussie een belangrijke voorwaarde, maar gelukkig kunnen kranten hier zelf volwassen mee omgaan en is er geen blaffende waakhond nodig. Dat geef ik je zwart op wit.

10 05 2010

Archief

Erik Grimm / Research Director Cebuco

De adverteerder heeft anno 2011 een groeiende behoefte aan goede ROI-cijfers voor zijn reclame-uitgaven. Hij heeft de wens om gekwantificeerd te zien hoeveel lezers zijn uiting hebben opgemerkt en gelezen. Het liefst krijgt hij ook… Lees meer >

Jacques Kuyf / voorzitter NDP Nieuwsmedia

Welkom op de nieuwe site van Cebuco. De vernieuwing die u ziet is niet alleen cosmetisch van aard. Het staat symbool voor de nieuwe strategie van NDP Nieuwsmedia. De oriëntatie en… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

MERKEN VERSTERKEN MERKEN. Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of… Lees meer >

Christiaan Weijts / Columnist nrc next

Full colour Sommige advertenties bezorgen je meer denkwerk dan de artikelen er omheen. Zo verscheen er twee weken geleden op pagina 3 van NRC Handelsblad eentje met de tekst: “Uitvaartcompact feliciteert de NRC met de… Lees meer >

Fifi Schwarz / Directeur St. Krant in de Klas

Oude + nieuwe media = nieuwsmedia! Regelmatig, als ik me bij een bijeenkomst aan anderen voorstel (Fifi Schwarz, directeur Stichting Krant in de Klas) krijg ik steevast de opmerking: Wat leuk dat de oude… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Gelukkig nieuw(s)jaar Financiële crisis of niet, de technologische en digitale ontwikkelingen zijn in een spectaculair tempo doorgegaan in 2010. Het medialandschap wordt rijker en innovatiever terwijl de mediabehoeften van de consument eigenlijk niet… Lees meer >

Arnout Robbe / Copywriter DDB

Hou je vast, alles beweegt Het zijn bijzondere tijden. In verschillende opzichten, maar laat ik me beperken tot de stand van zaken in het medialandschap. Waar gaat het heen?! Een schitterende onzekerheid. Die welbeschouwd meer… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Wat is een dagblad? Heeft u al dat filmpje gezien waarin een vader aan de keukentafel zijn krantje zit te lezen op een iPad en vervolgens onbewust een vlieg doodslaat met datzelfde apparaat… Daarom… Lees meer >

Erik Grimm / Hoofd Onderzoek Cebuco

Clicks en volle karren Met nog drie onderzoeksvoorstellen te gaan, verslapte mijn aandacht. De zon op de ramen en de lunch begonnen op deze vrijdagmiddag hun tol te eisen. Daar kwam echter abrupt een einde… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.