Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken.

De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.

Wil je als merk profiteren van deze additionele omzet, dan móet je bijna wel inhaken. Terwijl er nou juist zo’n inhaakoverkill dreigt. In aanloop op een EK of WK zijn wij media- en reclamemensen de eersten die zeuren over al die fantasieloze oranje meuk.

En nu het inhaken zich vooral afspeelt op social media, is er nog meer kritiek. Inhakers zijn ‘opportunistisch’, ‘de merken hebben zelf blijkbaar niets te melden’, en ‘doen niets anders meer dan grappen maken’.

Het klopt dat er veel wordt ingehaakt. Maar we vergeten dat wij vakidioten als enige in het inhaakepicentrum zitten. De ‘gewone consument’ ziet over het algemeen alleen inhakers die heel goed zijn (en viraal een kritische massa weten te bereiken).

We hoeven ons dus niet te schamen voor de slechte inhakers. Die ziet niemand. Behalve dan de fans van bepaalde Facebookpagina’s. Die dan zelf wel bepalen of ze fan blijven.

Laten we dus niet onze neus ophalen voor inhakers op de troonswisseling. Dit wordt hét event van dit decennium – ervan uitgaande dat ons voorlopig geen Elfstedentocht gegund is. De eerste geruchten over kroningsgadgets en –acties gaan al rond. De economie zal een boost krijgen. Waarom niet daarvan meeprofiteren?

Een advies voor degenen die niet de zoveelste willen zijn met een inhaker op Facebook: plaats 'm in de krant. Dat maakt een inhaker een stuk minder vluchtig en opportunistisch.

26 03 2013

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.