Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken.

De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.

Wil je als merk profiteren van deze additionele omzet, dan móet je bijna wel inhaken. Terwijl er nou juist zo’n inhaakoverkill dreigt. In aanloop op een EK of WK zijn wij media- en reclamemensen de eersten die zeuren over al die fantasieloze oranje meuk.

En nu het inhaken zich vooral afspeelt op social media, is er nog meer kritiek. Inhakers zijn ‘opportunistisch’, ‘de merken hebben zelf blijkbaar niets te melden’, en ‘doen niets anders meer dan grappen maken’.

Het klopt dat er veel wordt ingehaakt. Maar we vergeten dat wij vakidioten als enige in het inhaakepicentrum zitten. De ‘gewone consument’ ziet over het algemeen alleen inhakers die heel goed zijn (en viraal een kritische massa weten te bereiken).

We hoeven ons dus niet te schamen voor de slechte inhakers. Die ziet niemand. Behalve dan de fans van bepaalde Facebookpagina’s. Die dan zelf wel bepalen of ze fan blijven.

Laten we dus niet onze neus ophalen voor inhakers op de troonswisseling. Dit wordt hét event van dit decennium – ervan uitgaande dat ons voorlopig geen Elfstedentocht gegund is. De eerste geruchten over kroningsgadgets en –acties gaan al rond. De economie zal een boost krijgen. Waarom niet daarvan meeprofiteren?

Een advies voor degenen die niet de zoveelste willen zijn met een inhaker op Facebook: plaats 'm in de krant. Dat maakt een inhaker een stuk minder vluchtig en opportunistisch.

26 03 2013

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.