Gonnie Spijkstra, Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken.

De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.

Wil je als merk profiteren van deze additionele omzet, dan móet je bijna wel inhaken. Terwijl er nou juist zo’n inhaakoverkill dreigt. In aanloop op een EK of WK zijn wij media- en reclamemensen de eersten die zeuren over al die fantasieloze oranje meuk.

En nu het inhaken zich vooral afspeelt op social media, is er nog meer kritiek. Inhakers zijn ‘opportunistisch’, ‘de merken hebben zelf blijkbaar niets te melden’, en ‘doen niets anders meer dan grappen maken’.

Het klopt dat er veel wordt ingehaakt. Maar we vergeten dat wij vakidioten als enige in het inhaakepicentrum zitten. De ‘gewone consument’ ziet over het algemeen alleen inhakers die heel goed zijn (en viraal een kritische massa weten te bereiken).

We hoeven ons dus niet te schamen voor de slechte inhakers. Die ziet niemand. Behalve dan de fans van bepaalde Facebookpagina’s. Die dan zelf wel bepalen of ze fan blijven.

Laten we dus niet onze neus ophalen voor inhakers op de troonswisseling. Dit wordt hét event van dit decennium – ervan uitgaande dat ons voorlopig geen Elfstedentocht gegund is. De eerste geruchten over kroningsgadgets en –acties gaan al rond. De economie zal een boost krijgen. Waarom niet daarvan meeprofiteren?

Een advies voor degenen die niet de zoveelste willen zijn met een inhaker op Facebook: plaats 'm in de krant. Dat maakt een inhaker een stuk minder vluchtig en opportunistisch.

26 03 2013

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.