Julius Minnaar, CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig ben als die er om 06.30 uur nog niet is. Komt gelukkig niet vaak voor, maar toch.

Uiteraard is het mij niet onbekend dat in de loop der jaren minder mensen een krant zijn gaan lezen en dat uitgevers moeite hebben tieners, twintigers en zelfs al dertigers aan zich te binden. Dat is echter aan mij persoonlijk allemaal voorbij gegaan. Uit onderzoek blijkt en uit mijn omgeving hoor ik de argumenten om geen krant te nemen: geen tijd, ik lees het wel op internet, te duur. In mijn ogen allemaal magere argumenten. Tijd is weliswaar een vrij subjectief begrip maar de informatievoorziening op internet heeft vaak niet de diepgang van een krant. En bovenal wil ik niet in alle vroegte op allerlei sites op zoek gaan naar het nieuws van de dag. Ik wil verrast worden door de veelheid en compactheid aan onderwerpen in een krant. Iemand met verstand van zaken (althans daar ga ik vanuit) heeft voor mij de belangrijkste zaken in het nieuws, de economie, sport en kunst geselecteerd en dat vind ik erg prettig. Vooral ’s ochtends vroeg.

Te duur is een interessant argument. Een uur ‘vermaak’, of het nu een film huren, een game of boek kopen of een dagje pretpark is, kost ongeveer € 2,50 per uur. Een krantenabonnement kost ongeveer € 0,85 per dag en daarvoor kun je uren lezen al beperk ik me tot ongeveer 35 minuten, zoals de meeste krantenlezers. Ik vind de krant dus relatief goedkoop, vooral vanwege het feit dat deze zes ochtenden per week in alle vroegte aan huis wordt bezorgd.

Tariefstelling is in ons vak een onuitputtelijke bron van discussie. In mijn tijd als commercieel directeur bij PCM had ik een interessant dispuut met de uitgever van NRC Handelsblad. Hij wierp de vraag op of de advertentietarieven niet verdrievoudigd konden worden. Zijn uitdagende redenatie was dat hij zo’n uniek product verkocht, met dito lezersgroep (hoogopgeleid, koopkrachtig, beslissers in het bedrijfsleven), dat bepaalde adverteerders zonder problemen in zijn krant wilden adverteren. Bijna ongeacht de prijs. Dit was ik niet met hem eens. Zijn product, de krant NRC Handelsblad, is inderdaad uniek maar zijn bereik niet. NRC-lezers kijken ook naar de publieke omroep, zitten ook op internet en lezen zelfs gratis kranten. Voor adverteerders zijn dus genoeg andere en kostenefficiëntere kanalen beschikbaar om ‘de’ NRC-lezer te bereiken. En adverteerders en mediabureaus kennende; dat gaan ze ook doen! Vanwege de uniekheid van zijn product gaf ik hem wel in overweging de abonnementstarieven te verdrievoudigen. Dit is overigens nog niet gebeurd.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik als abonnee heel erg zou moeten slikken als de tarieven verdrievoudigd zouden worden. Maar een verhoging met een procent of vijftig zou ik waarschijnlijk toch accepteren. Ik heb ook nog € 1,28 per dag over voor mijn krant. De enige voorwaarde die ik zou stellen is dat hij dan echt nooit later dan 06.30 uur in mijn bus mag liggen. En dat vanaf de publicatie van deze column geen gedifferentieerde abonnementstarieven worden ingevoerd.

Universal Media Mediabureau van het jaar

11 06 2009

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.