Julius Minnaar, CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig ben als die er om 06.30 uur nog niet is. Komt gelukkig niet vaak voor, maar toch.

Uiteraard is het mij niet onbekend dat in de loop der jaren minder mensen een krant zijn gaan lezen en dat uitgevers moeite hebben tieners, twintigers en zelfs al dertigers aan zich te binden. Dat is echter aan mij persoonlijk allemaal voorbij gegaan. Uit onderzoek blijkt en uit mijn omgeving hoor ik de argumenten om geen krant te nemen: geen tijd, ik lees het wel op internet, te duur. In mijn ogen allemaal magere argumenten. Tijd is weliswaar een vrij subjectief begrip maar de informatievoorziening op internet heeft vaak niet de diepgang van een krant. En bovenal wil ik niet in alle vroegte op allerlei sites op zoek gaan naar het nieuws van de dag. Ik wil verrast worden door de veelheid en compactheid aan onderwerpen in een krant. Iemand met verstand van zaken (althans daar ga ik vanuit) heeft voor mij de belangrijkste zaken in het nieuws, de economie, sport en kunst geselecteerd en dat vind ik erg prettig. Vooral ’s ochtends vroeg.

Te duur is een interessant argument. Een uur ‘vermaak’, of het nu een film huren, een game of boek kopen of een dagje pretpark is, kost ongeveer € 2,50 per uur. Een krantenabonnement kost ongeveer € 0,85 per dag en daarvoor kun je uren lezen al beperk ik me tot ongeveer 35 minuten, zoals de meeste krantenlezers. Ik vind de krant dus relatief goedkoop, vooral vanwege het feit dat deze zes ochtenden per week in alle vroegte aan huis wordt bezorgd.

Tariefstelling is in ons vak een onuitputtelijke bron van discussie. In mijn tijd als commercieel directeur bij PCM had ik een interessant dispuut met de uitgever van NRC Handelsblad. Hij wierp de vraag op of de advertentietarieven niet verdrievoudigd konden worden. Zijn uitdagende redenatie was dat hij zo’n uniek product verkocht, met dito lezersgroep (hoogopgeleid, koopkrachtig, beslissers in het bedrijfsleven), dat bepaalde adverteerders zonder problemen in zijn krant wilden adverteren. Bijna ongeacht de prijs. Dit was ik niet met hem eens. Zijn product, de krant NRC Handelsblad, is inderdaad uniek maar zijn bereik niet. NRC-lezers kijken ook naar de publieke omroep, zitten ook op internet en lezen zelfs gratis kranten. Voor adverteerders zijn dus genoeg andere en kostenefficiëntere kanalen beschikbaar om ‘de’ NRC-lezer te bereiken. En adverteerders en mediabureaus kennende; dat gaan ze ook doen! Vanwege de uniekheid van zijn product gaf ik hem wel in overweging de abonnementstarieven te verdrievoudigen. Dit is overigens nog niet gebeurd.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik als abonnee heel erg zou moeten slikken als de tarieven verdrievoudigd zouden worden. Maar een verhoging met een procent of vijftig zou ik waarschijnlijk toch accepteren. Ik heb ook nog € 1,28 per dag over voor mijn krant. De enige voorwaarde die ik zou stellen is dat hij dan echt nooit later dan 06.30 uur in mijn bus mag liggen. En dat vanaf de publicatie van deze column geen gedifferentieerde abonnementstarieven worden ingevoerd.

Universal Media Mediabureau van het jaar

11 06 2009

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.