Julius Minnaar, CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig ben als die er om 06.30 uur nog niet is. Komt gelukkig niet vaak voor, maar toch.

Uiteraard is het mij niet onbekend dat in de loop der jaren minder mensen een krant zijn gaan lezen en dat uitgevers moeite hebben tieners, twintigers en zelfs al dertigers aan zich te binden. Dat is echter aan mij persoonlijk allemaal voorbij gegaan. Uit onderzoek blijkt en uit mijn omgeving hoor ik de argumenten om geen krant te nemen: geen tijd, ik lees het wel op internet, te duur. In mijn ogen allemaal magere argumenten. Tijd is weliswaar een vrij subjectief begrip maar de informatievoorziening op internet heeft vaak niet de diepgang van een krant. En bovenal wil ik niet in alle vroegte op allerlei sites op zoek gaan naar het nieuws van de dag. Ik wil verrast worden door de veelheid en compactheid aan onderwerpen in een krant. Iemand met verstand van zaken (althans daar ga ik vanuit) heeft voor mij de belangrijkste zaken in het nieuws, de economie, sport en kunst geselecteerd en dat vind ik erg prettig. Vooral ’s ochtends vroeg.

Te duur is een interessant argument. Een uur ‘vermaak’, of het nu een film huren, een game of boek kopen of een dagje pretpark is, kost ongeveer € 2,50 per uur. Een krantenabonnement kost ongeveer € 0,85 per dag en daarvoor kun je uren lezen al beperk ik me tot ongeveer 35 minuten, zoals de meeste krantenlezers. Ik vind de krant dus relatief goedkoop, vooral vanwege het feit dat deze zes ochtenden per week in alle vroegte aan huis wordt bezorgd.

Tariefstelling is in ons vak een onuitputtelijke bron van discussie. In mijn tijd als commercieel directeur bij PCM had ik een interessant dispuut met de uitgever van NRC Handelsblad. Hij wierp de vraag op of de advertentietarieven niet verdrievoudigd konden worden. Zijn uitdagende redenatie was dat hij zo’n uniek product verkocht, met dito lezersgroep (hoogopgeleid, koopkrachtig, beslissers in het bedrijfsleven), dat bepaalde adverteerders zonder problemen in zijn krant wilden adverteren. Bijna ongeacht de prijs. Dit was ik niet met hem eens. Zijn product, de krant NRC Handelsblad, is inderdaad uniek maar zijn bereik niet. NRC-lezers kijken ook naar de publieke omroep, zitten ook op internet en lezen zelfs gratis kranten. Voor adverteerders zijn dus genoeg andere en kostenefficiëntere kanalen beschikbaar om ‘de’ NRC-lezer te bereiken. En adverteerders en mediabureaus kennende; dat gaan ze ook doen! Vanwege de uniekheid van zijn product gaf ik hem wel in overweging de abonnementstarieven te verdrievoudigen. Dit is overigens nog niet gebeurd.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik als abonnee heel erg zou moeten slikken als de tarieven verdrievoudigd zouden worden. Maar een verhoging met een procent of vijftig zou ik waarschijnlijk toch accepteren. Ik heb ook nog € 1,28 per dag over voor mijn krant. De enige voorwaarde die ik zou stellen is dat hij dan echt nooit later dan 06.30 uur in mijn bus mag liggen. En dat vanaf de publicatie van deze column geen gedifferentieerde abonnementstarieven worden ingevoerd.

Universal Media Mediabureau van het jaar

11 06 2009

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.