Léon Bouwman, Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb ik te maken, hoe luiden de opvattingen, waar sta ik te midden van de voor- en afkeuren, ja wat vind ik eigenlijk? De meesten beginnen schoorvoetend, laten hier of daar een mini-argumentje vallen, een terloopse gedachtegang, een quasi-fluisterend commentaar. Steeds duidelijker tekent zich een gelegenheids-referentiekader af, dat tijdens de rest van het juryproces als toetssteen dient. Geen punt, het schept structuur en orde. Gaandeweg de sessie worden de grenzen van het kader opgerekt. De smaken worden meer ingekleurd, de discussies feller, de tongen scherper. De compromis-zucht maakt zo nu en dan plaats voor recalcitrantie, omdat iedere stem zich steeds meer laat gelden. Totdat het allemaal eindigt in een ultieme harmonie, want we willen wel met een beetje zelfrespect de auto in. Prima sessie, en nog een paar aardige contacten opgedaan ook. Ik ga niet zeggen dat het jureren voor Vakgoud en Multigoud niet volgens het kabinetsformatie-principe verloopt. Maar ik ga wel zeggen dat het een formatie is, waar ik jaarlijks veel genoegen aan beleef. Omdat het een jurering is zonder criteria? Omdat het een gezelschap is van bureaus, media en adverteerders die werkelijk alledrie met een andere blik naar campagnes kijken? Of omdat het kiezen van de beste dagbladadvertentie een overzichtelijk en dankbaar klusje is? Elk jaar opnieuw leiden de initiële mini-argumentjes en de terloopse gedachtegangen van dat bonte gezelschap juryleden in een paar uur zonder moeite naar een shortlist. En dat zonder criteria! Advertenties in de krant moeten zijn als de krant zelf, urgent en raak. De winnaar is het, de gehele shortlist was het ook. Pareltjes waar de krant er niet genoeg van kan hebben.

 

Voorzitter Vakjury Dagbladgoud 2008

Amsterdam, 23-3-2009

16 04 2009

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.