Luuk Ros, hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de maat der dingen beschouwt, maar het kan niet anders of er is draagvlak voor de tailormade krant. Kan iemand daar eens werk van maken? In de afgelopen tien jaar tijd ben ik respectievelijk geabonneerd geweest op het AD, Het Parool, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, opnieuw de Volkskrant en op het moment ontvang ik door de week Next en in het weekend de dikke NRC. Dat bevalt me - opnieuw - voor geen meter. Die wispelturigheid heeft te maken, denk ik, met mijn vrij specifieke interesses die veel meer bij een marketingsegment passen, dan bij een krantenprofiel. Volgens marktonderzoeker Motivaction ben ik postmodern hedonist, ergens anders sta ik in de database als postmaterialist, maar ik ben vast niet de enige die ervaart dat dagbladprofielen zelden passen op marketingsegmenten. Het kan niet anders of adverteerders hebben daar last van. Stel: Je leest graag dode bomen, en dan het liefst bij het ontbijt, is het dan anno 2008 teveel gevraagd de sportbijlage van De Telegraaf te krijgen, de buitenlandpagina's van NRC, de columnisten van de Volkskrant, de mediapagina's van AD, lokaal nieuws van Het Parool en de geestelijke bagage van Trouw? En dat niet ik, maar de krant zorgt dat ik 'm iedere morgen uitgeprint en wel, inclusief scherp geschoten advertenties, van de deurmat kan vissen voor zeg anderhalve euro per dag? Technisch kan het, maar ja, natuurlijk is dat wél teveel gevraagd. Liever dood dan meewerken aan zo'n kolderiek businessmodel. En dat is jammer, want het is de toekomst van de laatste vijftig jaar papieren krant. Vind ik.

24 01 2009

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.