Luuk Ros, hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de maat der dingen beschouwt, maar het kan niet anders of er is draagvlak voor de tailormade krant. Kan iemand daar eens werk van maken? In de afgelopen tien jaar tijd ben ik respectievelijk geabonneerd geweest op het AD, Het Parool, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, opnieuw de Volkskrant en op het moment ontvang ik door de week Next en in het weekend de dikke NRC. Dat bevalt me - opnieuw - voor geen meter. Die wispelturigheid heeft te maken, denk ik, met mijn vrij specifieke interesses die veel meer bij een marketingsegment passen, dan bij een krantenprofiel. Volgens marktonderzoeker Motivaction ben ik postmodern hedonist, ergens anders sta ik in de database als postmaterialist, maar ik ben vast niet de enige die ervaart dat dagbladprofielen zelden passen op marketingsegmenten. Het kan niet anders of adverteerders hebben daar last van. Stel: Je leest graag dode bomen, en dan het liefst bij het ontbijt, is het dan anno 2008 teveel gevraagd de sportbijlage van De Telegraaf te krijgen, de buitenlandpagina's van NRC, de columnisten van de Volkskrant, de mediapagina's van AD, lokaal nieuws van Het Parool en de geestelijke bagage van Trouw? En dat niet ik, maar de krant zorgt dat ik 'm iedere morgen uitgeprint en wel, inclusief scherp geschoten advertenties, van de deurmat kan vissen voor zeg anderhalve euro per dag? Technisch kan het, maar ja, natuurlijk is dat wél teveel gevraagd. Liever dood dan meewerken aan zo'n kolderiek businessmodel. En dat is jammer, want het is de toekomst van de laatste vijftig jaar papieren krant. Vind ik.

24 01 2009

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.