Olaf Croon, Directeur Cebuco
MERKEN VERSTERKEN MERKEN.
Een dagblad is allang veel meer dan een papieren product. Een dagblad kan ook een site zijn, of een app voor een smartphone, een app voor een tablet, of een evenement, of misschien wel een webwinkel, of producent.
Kortom een dagblad is een merk. Een dagblad is een nieuwsmerk. Nieuwsmerken die bewezen hebben ijzersterke A-merken te zijn.
Ondanks dat de grootste distributievorm van het dagblad op dit moment nog steeds het papier is, is het heel logisch om dagbladtitels meer en meer te zien als nieuwsmerken.
In welke verschijningsvorm dan ook, het is het merk waaraan de consument direct herkent dat het gaat om betrouwbaar nieuws. Of de krant nu door de digitale of fysieke brievenbus op de mat valt, het blijft het merk dat verantwoordelijk is voor de inhoud en de invulling van de nieuwsbehoefte van de lezers.
Op deze manier worden de nieuwsmerken meer en meer een platform waar de lezers hun relevante informatie consumeren, de vorm is daarbij ondergeschikt. De unieke eigenschappen die nieuwsmedia aan adverteerders kunnen bieden blijven onafhankelijk van het kanaal zeer sterk. Denk daarbij aan betrouwbaarheid, autoriteit, actualiteit, lezer-bladbinding, etc. Nationaal of regionaal, massaal of niche, thematisch of actiematig, de Nederlandse nieuwsmerken kunnen het aanbieden.
De dagbladtitels zijn ijzersterke merken, en je weet het "merken versterken merken".
O ja:
En wat betreft de kracht van de papieren vorm van de nieuwsmerken. Nederlands onderzoek, dat aantoont dat je tot 25% meer rendement kunt halen met je (papieren) dagbladcampagne, is genomineerd voor de Esomar Research Effectiveness Award 2011. Deze award wordt toegekend aan het marketingonderzoek dat wereldwijd de beste effectiviteit laat zien. Best leuk als je nagaat dat 120 landen zijn aangesloten bij Esomar.
31 08 2011