Peter Dresmé, Zakelijk leider ADCN

Fanmail

Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar krijg ik geen concreet antwoord op. Ik mag het allemaal zelf weten. Ze zegt nog wel: “Kijk maar even op de site bij het kopje columns misschien inspireert dat, enne... hopelijk ben je niet te kritisch”.

Het eerste wat me te binnen schiet is een bevlogen verhaal over hoe onbegrijpelijk ik het vind dat dagbladjournalisten vaak zo negatief schrijven over de toekomst van hun eigen medium. Pure nestbevuiling. Onbegrijpelijk, want volgens mij zijn dagbladen alive & kicking. Kijk maar naar de gigantische betaalde oplages, de goed bezochte sites en het steeds maar toenemende aantal mensen dat het allerlaatste nieuws op hun mobieltje ontvangt! Dagbladen zijn niet dood, ze zijn springlevend!
Maar als ik vervolgens naar de columns van mijn voorgangers kijk, kom ik al snel tot de conclusie dat daar al het nodige over is gezegd. Ik moet iets anders bedenken…

Dan maar schrijven over de kwaliteit en de intensiteit van het bereik. Want welk mediumtype kan elke dag bogen op ruim 9 miljoen lezers die daar gemiddeld een ruim ½ uur de tijd voor nemen. Dat zit wel een verhaal in denk ik… Maar misschien eerst even checken of dit al een keer is besproken. Ja, toch wat anders bedenken.

Natuurlijk! Het moet gaan over de kosten van een abonnement. Dat is namelijk de wereld op z’n kop. Als abonnee krijg ik mijn krant elke dag vóór 7 uur ‘s ochtends thuisbezorgd (op afgelopen zaterdag na) en daar hoef ik niets voor te betalen. Sterker nog, thuisbezorgen is goedkoper dan zelf halen bij de Dekamarkt bij mij in de buurt. Ook in Frankrijk haal ik regelmatig de Sudouest bij de kiosk in ons dorp. Kost me al gauw een ½ uurtje met de auto. En dat doet overigens bijna iedereen, want als je in Frankrijk een krant thuisbezorgd wilt hebben, dan is dat bepaald niet goedkoper en er zijn heel veel plekken waar ze de krant überhaupt niet komen bezorgen. Daar zouden die krantenjongens eens over moeten nadenken, hoe je dát als usp kunt opspelen in een fantastische reclamecampagne.

Toch twijfel ik of dit voldoende is voor een column. Misschien toch liever iets schrijven over mijn dagelijks leesritueel. Over het eerste kopje koffie, mijn vaste (Gispen) leesstoel, de kat (Kees) op schoot en dan lekker een uurtje verdwalen in de krant.

Ach weet u wat het is, ik ben gewoon een fan!

12 11 2009

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.