Peter Dresmé, Zakelijk leider ADCN

Fanmail

Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar krijg ik geen concreet antwoord op. Ik mag het allemaal zelf weten. Ze zegt nog wel: “Kijk maar even op de site bij het kopje columns misschien inspireert dat, enne... hopelijk ben je niet te kritisch”.

Het eerste wat me te binnen schiet is een bevlogen verhaal over hoe onbegrijpelijk ik het vind dat dagbladjournalisten vaak zo negatief schrijven over de toekomst van hun eigen medium. Pure nestbevuiling. Onbegrijpelijk, want volgens mij zijn dagbladen alive & kicking. Kijk maar naar de gigantische betaalde oplages, de goed bezochte sites en het steeds maar toenemende aantal mensen dat het allerlaatste nieuws op hun mobieltje ontvangt! Dagbladen zijn niet dood, ze zijn springlevend!
Maar als ik vervolgens naar de columns van mijn voorgangers kijk, kom ik al snel tot de conclusie dat daar al het nodige over is gezegd. Ik moet iets anders bedenken…

Dan maar schrijven over de kwaliteit en de intensiteit van het bereik. Want welk mediumtype kan elke dag bogen op ruim 9 miljoen lezers die daar gemiddeld een ruim ½ uur de tijd voor nemen. Dat zit wel een verhaal in denk ik… Maar misschien eerst even checken of dit al een keer is besproken. Ja, toch wat anders bedenken.

Natuurlijk! Het moet gaan over de kosten van een abonnement. Dat is namelijk de wereld op z’n kop. Als abonnee krijg ik mijn krant elke dag vóór 7 uur ‘s ochtends thuisbezorgd (op afgelopen zaterdag na) en daar hoef ik niets voor te betalen. Sterker nog, thuisbezorgen is goedkoper dan zelf halen bij de Dekamarkt bij mij in de buurt. Ook in Frankrijk haal ik regelmatig de Sudouest bij de kiosk in ons dorp. Kost me al gauw een ½ uurtje met de auto. En dat doet overigens bijna iedereen, want als je in Frankrijk een krant thuisbezorgd wilt hebben, dan is dat bepaald niet goedkoper en er zijn heel veel plekken waar ze de krant überhaupt niet komen bezorgen. Daar zouden die krantenjongens eens over moeten nadenken, hoe je dát als usp kunt opspelen in een fantastische reclamecampagne.

Toch twijfel ik of dit voldoende is voor een column. Misschien toch liever iets schrijven over mijn dagelijks leesritueel. Over het eerste kopje koffie, mijn vaste (Gispen) leesstoel, de kat (Kees) op schoot en dan lekker een uurtje verdwalen in de krant.

Ach weet u wat het is, ik ben gewoon een fan!

12 11 2009

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.