Tom Tempelman, Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar!

2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of zelfs al uitgevoerd. Zo ook, de in Nederland kersverse, Van Thillo. Deze heeft eerst fors ingegrepen bij het AD, en afgelopen week liet hij weten ook tientallen banen op de redactie van de Volkskrant en Trouw te gaan schrappen. Maar het is dezelfde Van Thillo, die toch maar even een meerderheidsbelang heeft genomen in het AD en PCM. Waarom? Omdat hij vertrouwen heeft in dagbladen. En met hem vele anderen: terecht! Want ook al is het nieuws rondom onze sector nu veelal negatief. Het is wel van belang te begrijpen dat dit met name het gevolg is van de economische crisis, die een enorme impact heeft op de mediabestedingen. Niet alleen die van dagbladen. Ook Televisie, radio, outdoor en tijdschriften moeten er aan geloven. De eerder genoemde reorganisaties zijn nodig om de uitgeverijen weer gezond te maken. Gezond voor de toekomst. Want die hebben we.

"Betaalde kranten blijven bestaan"
Dat kunnen we opmaken uit een enquête onder de leden van het genootschap van Hoofdredacteuren, die vrijdag 27 november 50 jaar bestond. Wel met een kanttekening: hoe scherper het profiel, hoe kansrijker de krant is. Vandaar dat regionale kranten erg gewaardeerd worden, vooral vanwege het regionale en lokale nieuws.

Adverteerders geloven in dagbladen
Echt waar, hoewel je er bijna aan zou twijfelen als je sec naar de bestedingen dit jaar kijkt. We weten dat dit grotendeels wordt verklaard door het wegvallen van personeelsadvertenties en een flinke afname van bestedingen door de autobranche en financiële sector. Deze twee sectoren werden beide hard getroffen door de kredietcrisis. Vele andere adverteerders bleven ons echter trouw. Omdat ze geloof hebben in adverteren in dagbladen. Omdat de krantenadvertenties er voor zorgen dat de consumenten naar de winkels komen en de geadverteerde producten en diensten blijven kopen. Opvallend is ook dat de grootste Tv-adverteerder van Nederland, Unilever, de krant heeft herontdekt. En dat terwijl deze van oorsprong een typische Tv-adverteerder is. Unilever heeft haar dagbladenbudget ruim verdubbeld in de afgelopen jaren. De keuze voor dagbladeninzet is gebaseerd op uitgebreid onderzoek, waarbij ze hebben aangetoond dat de dagbladadvertenties zeer effectief zijn, óók voor producten als levensmiddelen.

Wij zien 2010 met vertrouwen tegemoet en gaan ervan uit dat het een beter jaar wordt.

 

Tom Tempelman
Voorzitter Cebuco bestuur en Algemeen Directeur NRp Dagbladen

13 12 2009

Archief

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Effectiviteit vs. creativiteit. Bijna vijf jaar geleden organiseerde De Telegraaf een inhaakwedstrijd. Uit alle inhakers van de Olympische Spelen 2008 zouden we een winnaar toekennen. Maar, zo redeneerden we: de krant wordt gemaakt voor lezers,… Lees meer >

Gonnie Spijkstra / Versereclame.nl, blog over inhakers en newsjacking

Opportunistisch inhaken. De troonwisseling gaat een gigantisch inhaakevent worden en volgens GfK kunnen we rekenen op een supermarktomzet die het dubbele (!!) is van de periode voorafgaand aan een WK Voetbal.… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Waarom nieuwsmerken werken! Nieuwsmerken werken; voor lezers, adverteerders en de samenleving. In het huidige multimedialandschap zijn nieuwsmerken óók digitaal, social en mobiel aanwezig. Dat is de nieuwe standaard! Is de nieuwsmediabranche zichzelf… Lees meer >

Chris Paulussen / Hoofd Opinie ED

De krant moet ertoe doen. Beste lezer - Als journalist mag je, nee moet je soms mensen het hemd van het lijf vragen. Als dat nodig is om een verhaal rond te krijgen… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Reclame Reactie Onderzoek, 37 jaar jong! Nieuwsmedia laten geen middel ongemoeid om hun publiek op maat te bedienen. Er is haast geen mediumtype te bedenken dat niet in stelling wordt gebracht om ons… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Van stropdas naar app. Vroeger werd een accountmanager bij mediabureaus steevast ‘wandelende tariefkaart met stropdas’ genoemd. In iedere grap zit een kern van waarheid, maar in dit geval kon je het als koopsignaal beschouwen.… Lees meer >

Olaf Croon / directeur Cebuco

Stel de lezer centraal. De mediawereld staat op zijn kop, mediapartijen denken na over nieuwe vormen van communicatie, de beschikbare kanalen en de juiste verdienmodellen. Adverteerders willen de slag niet missen en zijn bereid… Lees meer >

Erik Grimm / Research Director

Kritische verdiepingzoeker met de billen bloot. Er zijn mensen die angst hebben voor online cookies. Door deze techniek weten de online marketeers precies waar je interesses liggen en krijg je online aanbiedingen op maat.… Lees meer >

Andre Vis / Hoofdredacteur De Twentsche Courant Tubantia

Hij is niet dood, hij leeft. Er heerst een chronisch misverstand hier ten lande. Een krant wordt als een krant gezien. Als een dagblad dat bij u rond de klok van zeven uur des ochtends… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.