Tom Tempelman, Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar!

2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of zelfs al uitgevoerd. Zo ook, de in Nederland kersverse, Van Thillo. Deze heeft eerst fors ingegrepen bij het AD, en afgelopen week liet hij weten ook tientallen banen op de redactie van de Volkskrant en Trouw te gaan schrappen. Maar het is dezelfde Van Thillo, die toch maar even een meerderheidsbelang heeft genomen in het AD en PCM. Waarom? Omdat hij vertrouwen heeft in dagbladen. En met hem vele anderen: terecht! Want ook al is het nieuws rondom onze sector nu veelal negatief. Het is wel van belang te begrijpen dat dit met name het gevolg is van de economische crisis, die een enorme impact heeft op de mediabestedingen. Niet alleen die van dagbladen. Ook Televisie, radio, outdoor en tijdschriften moeten er aan geloven. De eerder genoemde reorganisaties zijn nodig om de uitgeverijen weer gezond te maken. Gezond voor de toekomst. Want die hebben we.

"Betaalde kranten blijven bestaan"
Dat kunnen we opmaken uit een enquête onder de leden van het genootschap van Hoofdredacteuren, die vrijdag 27 november 50 jaar bestond. Wel met een kanttekening: hoe scherper het profiel, hoe kansrijker de krant is. Vandaar dat regionale kranten erg gewaardeerd worden, vooral vanwege het regionale en lokale nieuws.

Adverteerders geloven in dagbladen
Echt waar, hoewel je er bijna aan zou twijfelen als je sec naar de bestedingen dit jaar kijkt. We weten dat dit grotendeels wordt verklaard door het wegvallen van personeelsadvertenties en een flinke afname van bestedingen door de autobranche en financiële sector. Deze twee sectoren werden beide hard getroffen door de kredietcrisis. Vele andere adverteerders bleven ons echter trouw. Omdat ze geloof hebben in adverteren in dagbladen. Omdat de krantenadvertenties er voor zorgen dat de consumenten naar de winkels komen en de geadverteerde producten en diensten blijven kopen. Opvallend is ook dat de grootste Tv-adverteerder van Nederland, Unilever, de krant heeft herontdekt. En dat terwijl deze van oorsprong een typische Tv-adverteerder is. Unilever heeft haar dagbladenbudget ruim verdubbeld in de afgelopen jaren. De keuze voor dagbladeninzet is gebaseerd op uitgebreid onderzoek, waarbij ze hebben aangetoond dat de dagbladadvertenties zeer effectief zijn, óók voor producten als levensmiddelen.

Wij zien 2010 met vertrouwen tegemoet en gaan ervan uit dat het een beter jaar wordt.

 

Tom Tempelman
Voorzitter Cebuco bestuur en Algemeen Directeur NRp Dagbladen

13 12 2009

Archief

Freek Paul / Managing Director Bureau Kellerman

Het kan wel in de krant! Waar je zou denken dat er met de mogelijkheden van nu op het medium televisie juist meer creatieve mogelijkheden zijn gekomen, is de realiteit helaas teleurstellend. Natuurlijk, er is… Lees meer >

Jonathan van het Reve / Columnist Het Parool

Geachte aanwezigen, Ik begrijp nog steeds niet precies wie u allemaal bent en wat u allemaal precies doet, maar ik krijg sterk de indruk dat er zonder u geen kranten zouden bestaan. Zonder mij zouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Inhaken, aanhaken of afhaken 2010 wordt het jaar van de Olympische spelen en het WK voetbal. Evenementen waar de hele (media) wereld zich op zal storten. En hoe meer goud Nederland wint hoe dikker… Lees meer >

Tom Tempelman / Algemeen Directeur NRp Dagbladen

2010 wordt een beter jaar! 2009 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Er is veel geschreven over activiteiten en ontwikkelingen in dagbladenland, veelal negatief. Nagenoeg alle uitgevers hebben reorganisaties afgekondigd of… Lees meer >

Peter Dresmé / Zakelijk leider ADCN

Fanmail Mariannna Beets van Cebuco belt. Of ik een column wil schrijven voor de site. “Ja natuurlijk, leuk!” roep ik direct. “Waar wil je dat ik het over heb?” vraag ik onomwonden, maar daar… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

Afwijking?! De zakelijk doelgroep schijnt af te wijken van gemiddeld Nederland, vooral als het gaat om lees- en kijkgedrag! De business doelgroep leest meer dan één krant, laat de partner boodschappen en het huishouden… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

All inclusive Dit jaar ben ik gezwicht voor de kinderen. Zon, zee en strand hebben ook mijn voorkeur maar dan het liefst een beetje rustig. Maar ja, als de kids geen vriendjes hebben dan… Lees meer >

Willem Jan Makkinga / Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige… Lees meer >

Julius Minnaar / CEO Universal Media

Ik ben een krantenlezer. Al vanaf mijn dertiende en daarmee schijn ik een wat atypisch profiel te hebben. Ik lees zo graag ’s ochtends de Volkskrant dat ik er eerder voor opsta en goed chagrijnig… Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.