Willem Jan Makkinga, Directeur uitgever Trouw

Adverteren in de Rimboe

Mijn dochters van 10 en 7 jaar oud zijn giechelig enthousiast over het SBS 6 programma Belgen in de Rimboe. Eerlijk gezegd begrijp ik mijn kinderen wel. Het is een merkwaardige confrontatie tussen Westerse en primitieve cultuur. En hoe? Gedurende de gehele aflevering worden 6 Belgische gezinnen gevolgd die tijdelijk samenleven met primitieve stammen. Op hilarische wijze worden de kleding- en gedragscodes van de jungle duidelijk gemaakt aan de Belgen. Deze verruilen uiteindelijk de degelijke onderbroek voor een spannend tijgervelletje, vanzelfsprekend met veel blote billen door het beeld. Gezien de hoge kijkcijfers stemmen volksstammen Nederlanders wekelijks af op Belgen in de Rimboe. Of ik begrijp dat een volwassene die waardering kan opbrengen? Dat niet helemaal.

De reclame-euro zoekt traditioneel nog steeds naar massaal en vooral goedkoop bereik binnen de doelgroep. Dit verklaart de inschakeling van TV ten koste van print en in het bijzonder van dagbladen. Goedkoop kan in dit geval ook wel eens duurkoop blijken te zijn. Zoeken naar kwaliteit op TV is zoeken naar een speld in een hooiberg. Kijkend naar bovenstaande top 25 heeft de Nederlandse televisieprogrammering steeds meer weg van een groot Walibiland. Kijkcijferkanonnen verdringen de kwaliteitsprogramma´s helemaal van de buis of naar onmogelijke urenblokken.

Vraag is of het medium televisie het niveau van eenzijdig vermaak überhaupt nog kan overstijgen. In het geval van Belgen in de Rimboe kan ik me daar slechts ten dele iets bij voorstellen. Goedkoop ja, bereiken nee. Na afloop zijn de kijkers zo doodgeslagen dat de daarop volgende reclameboodschappen de grijze cellen nauwelijks meer zullen bereiken. En de vele en steeds langer durende reclameblokken tijdens de programma´s worden gebruikt als plaspauze, kind naar bed-activiteit of voor het zetten van een vers kopje koffie. Over effectiviteit en accountability is in dit verband al vaker geschreven dus dat laat ik hier graag voor wat het is.

Zelf heb ik een heilig geloof in de kracht - en dus het bestaansrecht - van kranten, maar als uitgever ben ik natuurlijk niet geheel objectief. Niets is dan zo praktisch als een goede theorie. In 1970 formuleerden communicatiewetenschappers de kenniskloofhypothese die stelt dat het gat tussen kennisarme en kennisrijke bevolkingsgroepen zal groeien door de invloed van massamedia. Recenter Stanford-onderzoek toont aan dat kennis verslavend werkt en altijd smaakt naar meer.

Televisie en kranten zijn beide een vorm van kennisoverdracht, maar in mijn beleving van een totaal andere orde. Het gevecht om het bereiken en raken van consumenten zal steeds vaker gaan om de relevantie van product of dienst voor de doelgroep. Dat bepaalt uiteindelijk de intensiteit van de klantrelatie en het gestelde vertrouwen. Context, kennis en nieuws dat er toe doet, aantrekkelijk en op het juiste moment gepresenteerd, worden nog sterker de kracht van krantenbedrijven.

Doelgroepkranten als Trouw en nrc.next bieden als geen ander waar voor hun geld. Deze kranten bieden een pasklaar en compleet aanbod op specifieke thema’s. Maar ook Financieel Dagblad en Parool laten positieve ontwikkelingen zien. Al deze dagbladen bieden gericht en selectief bereik binnen een zeer geëngageerde én loyale doelgroep. En dat is bereik waar het gemiddelde TV- programma een puntje aan kan zuigen. Low audience, high relevance” in plaats van “wide audience, low relevance”.

Een herwaardering van de krant is dus op zijn plaats. Ja, er moet veel gebeuren maar de vernieuwingsdrang binnen de sector is enorm. Duidelijk is dat er met de kennisoverdracht die dagelijks aan de bron staat van het product krant veel meer mogelijk is dan enkel de productie van een dagkrant. We moeten zorgen voor producten en diensten die mee bewegen met onze markten. Dat biedt perspectief op nieuwe inkomstenbronnen. Immers hoogwaardige kennis maakt macht en daar zal uiteindelijk altijd voor worden betaald.

Noot Cebuco: W.J. Makkinga is sinds voorjaar 2008 directeur-uitgever Trouw. Daarvoor mede-grondlegger en uitgever nrc.next.

18 07 2009

Archief

Olaf Croon / Directeur Cebuco

“Björn Borg en Apple” generatie Spijkerbroek half op de billen zodat je Björn Borg boxer goed te zien is. Sneekers en bij voorkeur een ongeschoren kin. Veel papier, stiften en natuurlijk een macbook en… Lees meer >

John Faasse / Uitbijter

Bezorgcrisis Ter gelegenheid van ons huwelijk kregen wij van mijn schoonouders een jaarabonnement op Trouw. Dat is inmiddels 27 jaar geleden. Je had toen nog geen minister die kranten cadeau deed. Ik ben overigens… Lees meer >

Léon Bouwman / Hoofdredacteur Adformatie

Jury-sessies waarin reclamecampagnes worden beoordeeld zijn als kabinetsformaties, of onderhandelingen over crisis-reddingsplannen. Een complex proces van praten, kijken, denken en aftasten gaat aan het vellen van een werkelijk oordeel vooraf. Met wat voor gezelschap heb… Lees meer >

Aaf Brandt Corstius / columnist / auteur

Een tijdje geleden werd ik opgebeld door de eindredacteur van nrc.next, de krant waar ik dagelijks een column in schrijf. Hij belt me haast elke dag op, om een foutje in mijn column te melden,… Lees meer >

Alfred Levi / Directeur 3MO

 INTRODUCTIE Goedenavond dames en heren. Dank voor uitnodiging, die ik graag aanneem. Zelf in Parool geschreven tijdens mijn studie, lees zes kranten, zaterdagochtend ritueel. Met name omdat de dagblad branche in een moeilijk vaarwater zit… Lees meer >

Olaf Croon / Directeur Cebuco

What's new? Cebuco heeft een nieuwe huisstijl, een nieuwe site, een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe directeur. Een aantal zaken verandert echter niet zomaar. Cebuco blijft zich natuurlijk hard maken voor de dagbladen en de… Lees meer >

Luuk Ros / hoofd-redacteur Marketing Tribune

Ik vind het hoog tijd dat adverteerders zich eens gaan bemoeien met de krant die ik door mijn bus geduwd krijg. De grootste valkuil van iedere marketeer is het verschijnsel dat je jezelf als de… Lees meer >

Marceline Beijer / CEO Kobalt

Ik vind dat in dit digitale tijdperk met een onuitputtelijke stroom aan (gratis) informatie, betaalde dagbladen steeds meer tegemoet moeten komen aan de behoefte van verdieping. Veel dagbladen hebben te kampen met dalende oplagecijfers, maar… Lees meer >

 
home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.