Marlon en Reinier @ BestYET in Londen!

20 mei 2009

Nieuwsgierig naar het verhaal? Lees het boeiende verslag van Reinier en Marlon.

Twintig teams uit heel Europa, strijdend voor een verzorgde reis naar Cannes. Als studenten natuurlijk te gek om mee te maken. Het was een zware trip, we zitten midden in ons afstuderen en BestYet viel precies tussen twee deadlines in, maar dat mocht de pret niet drukken. Schone onderbroek mee en het vliegtuig in!

Alles was tot in de puntjes verzorgd. Marianna van Cebuco was daarvoor verantwoordelijk. De reis, het hotel, eten en drinken en...Londen! Een wereldstad met veel tradities waar je je meteen thuis voelt.

Bij aankomst in Londen zijn we met de 'Underground' naar de locatie van de contest gereisd: het 'London Art House'. We waren daar als eerste aanwezig, maar al snel druppelden de buitenlandse teams binnen. We hebben meteen veel teams gesproken, waaronder Engelse, Zwitserse en Noorse teams. Het viel ons op dat ze allemaal positief zijn over Nederlandse reclame. Ze wilden allemaal wel een keer in Amsterdam werken. Na de briefing kregen we een rondrit in een open bus door hartje Londen. We hebben er erg van genoten maar bij terugkomst was het toch vooral weer de opdracht die onze aandacht kreeg.

's Avonds zijn we met z'n allen uit eten gegaan. We zaten aan tafel met Olaf Croon, directeur van Cebuco. Het eten was niet best, maar met de mooie verhalen van Olaf als zanger van de Hermes House Band werd het een gezellige avond. Bij terugkomst in het hotel hebben we nog een goede brainstormsessie gedaan. Deze eerste dag hebben we vooral geprobeerd veel ideeën te bedenken, om de dag erna een keuze te maken. Om een uur of één zijn we gaan slapen. De hotelkamer was een mooie verrassing. Allebei een eigen kamer met flatscreen, bad en XXL-douchekop, als studenten natuurlijk niet echt wat we gewend zijn. De volgende ochtend zijn we, na een Engels ontbijt in het hotel, terug gegaan naar het 'London Art House' om verder te werken aan de opdracht.

We hebben daar bij aankomst een andere werkplek gezocht omdat de werkplek die we kregen geen mogelijkheid bood om dingen aan de muur te hangen. We vonden een mooie spot ergens in de gang. Het nadeel was wel dat John Horjus, de Nederlandse vertegenwoordiging in de jury, ons daardoor pas in het begin van de middag heeft kunnen vinden. Toen John ons werk zag gaf hij ons complimenten voor de breedte van ingangen en ideeën. Maar hij vertelde ons ook dat we wel een achterstand hadden in executie ten opzichte van andere teams. We hadden toen nog ruim twee uur. We hebben toen samen een selectie in de ideeën gemaakt en deze hebben we uitgewerkt, waarna we een definitieve keuze maakten. Na een eindsprint hebben we twee ideeën uitgewerkt voor de presentatie.

Met het eerste idee speelden we in op het vaak slechte nieuws dat uit de derde wereld komt. Als er mensen doneren, kunnen mensen in derde wereldlanden zich ontwikkelen, en word het nieuws uit de derde wereldlanden beter. Mensen zijn dus in staat om de krantenkoppen van 'morgen' te veranderen. De headline van de print was 'You can change tomorrow's headlines'. Daaronder konden mensen SMS'en voor de krantenkop die ze graag zouden willen zien in de toekomst. Een voorbeeld was 'African doctor finds cure for cancer'. Hiermee communiceerden we dat, als we in de derde wereld mensen opleiden, ze daar misschien wel ónze problemen oplossen.

Het tweede idee was een 1/1 rechterpagina in de krant met een beeld van een jongetje dat naar beneden kijkt. Het beeld wekt echter de indruk dat het jongetje dood is. Onder het beeld stond de tekst ' Tired of these pictures?'. Op de volgende 1/1 rechterpagina stond hetzelfde jongetje met z'n ogen naar beneden, maar dan lezend met een boek in zijn handen. Op deze pagina riepen we mensen op te doneren, en daarmee kinderen te redden van een onnodige dood. En dat als we ze educatie geven, ze zichzelf kunnen redden.

Het was uiteraard best spannend om het te presenteren voor zoveel goede reclamemakers, in het Engels, maar het ging goed. Het was ook erg leuk om de andere ideeën te zien en we zagen dat het niveau hoog was. Na de presentaties hebben we met Job en Paul, het Engelse en Kroatische team een terrasje gepakt waarna we naar een bar gingen waar de prijsuitreiking plaatsvond. Daar kwamen Job en Paul als winnaars van zilver uit de bus! Daar waren wij als Nederlanders natuurlijk erg trots op. We konden het meteen vieren tijdens het aansluitende feestje, de corona's gingen er goed in na het harde werken. Na het feestje waren we op en hebben in het hotel nog even nagepraat met de Belgische afvaardiging en toen zijn we gaan slapen. De volgende ochtend zijn we teruggereisd naar Nederland en zat het avontuur erop.

Door de overhaaste keuzes op het einde hebben we het gevoel dat er meer in had gezeten. Het idee van het jongetje met het boek was nog wel bij de beste 15 (uit 45) ideeën gekomen. John heeft ons na de contest een aantal goede tips meegegeven hoe we verder kunnen groeien in onze samenwerking. Dat maakte het de meest leerzame contest waar we tot nu toe aan hebben meegedaan. Daarom kijken we ook, ondanks dat we niet gewonnen hebben, met een heel goed gevoel terug naar deze ervaring. Het werkt in de reclame ook gewoon zo dat je er de ene keer wel bij zit en de andere keer niet. Op naar de volgende!

Inmiddels zijn we weer druk aan het afstuderen. Na de werkervaring die we tijdens onze studie bij Steam hebben opgedaan en de stage bij Duval Guillaume in Brussel, zien we er erg naar uit om na onze studie bij een bureau aan de slag te gaan. Waar weten we nog niet, hou ons in de gaten op www.marlonreinier.com!

Cebuco, Marianna, Olaf en John, hartelijk bedankt voor deze vette trip!

Marlon en Reinier

Meer artikelen

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari (Tribal DDB) hebben gisteren, 27 maart, de Cebuco/ADCN workshop 2013 gewonnen. Zij ontwierpen het winnende nieuwsmediaconcept voor Madurodam. Het team heeft zich daarmee samen met de nummer twee (Joey Boeters en Mark van der Heijden) geplaatst voor de Europese dagbladcompetitie Best YET (Best Young European Team) die in mei in Wenen plaatsvindt. Lees meer >

The best is YET to come

The best is YET to come

Tijd voor een toffe, nieuwe kluif: de ADCN Cebuco Nieuwsmedia Workshop 2013! Lees meer >

Van de Ven & Van de Put zesde bij BestYET in Oslo

Van de Ven & Van de Put zesde bij BestYET in Oslo

Afgelopen week werd in Oslo (Noorwegen) weer gestreden om de BestYET Award, een internationale dagbladcompetitie voor jonge creatieven. De 2 Nederlandse creatieve teams die de Cebuco/ADCN workshop op 28 maart wonnen dongen mee naar deze prijs. Jurre van de Ven & Luuk van de Put (studenten Willem de Kooning Academie) eindigden als 6e. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.