Merken bijten terug via het dagblad

25 mei 2009

De afgelopen weken waren dagbladen diverse malen het strijdtoneel van A-merken. Fabrikanten bestreden elkaar onderling of bonden de strijd aan met supermarkten. De plaats van het gevecht bleek goed gekozen; opvallende campagnes bereiken in

Op 14 mei jl. excuseerde Vrumona, frisfabrikant van ondermeer Sisi en Chrystal Clear, zich voor de lege schappen bij Albert Heijn. De krantenlezer zag in duidelijke bewoordingen de zwarte piet bij Albert Heijn belanden. In een andere advertentie bond Verkade de strijd aan met Unilever. De fabrikant liet de negatieve vergelijking van zijn Sultana’s met Ola-ijsjes niet over zijn kant gaan. In de uiting sloeg de Koninklijke fabrikant terug door aan te geven dat het koekje meer voedingswaarde heeft dan een ijsje.

Onder het huidige economische tij moet de merkfabrikant meer dan ooit zijn meerwaarde aantonen. Overtuigende A-merkadvertenties lijken een nieuwe trend te vormen.

De keuze voor dagbladcampagnes is verrassend, maar niet onlogisch. Anders dan in hun reguliere tv-campagnes zijn voedingsfabrikanten in staat om snel te reageren met dagbladadvertenties die het merendeel van de Nederlanders bereiken. De adverteerder maakt daarbij gebruik van de opiniërende rol van het dagblad en zorgt zelf bewust voor de nodige gespreksstof. Dat de dagbladadvertenties op hun beurt weer nieuws vormen en vrijwel alle opinieleiders bereiken maakt de dagbladcampagne op voorhand al heel kansrijk.

Zie hieronder de bewuste advertenties en lees het artikel in de vakpers.

Meer artikelen

Krantenadvertenties haken in op troonsafstand Albert II

Krantenadvertenties haken in op troonsafstand Albert II

De vorstelijke aankondiging op woensdag 3 juli werd meteen door de Belgische reclamemakers en adverteerders opgepikt. Lees meer >

Judit Kun en Ramin Bahari (DDB & Tribal Amsterdam) winnen zilver tijdens BestYET competitie

Judit Kun en Ramin Bahari (DDB & Tribal Amsterdam) winnen zilver tijdens BestYET competitie

Judit Kun en Ramin Bahari (DDB & Tribal Amsterdam) zijn afgelopen vrijdag 2e geworden tijdens de BestYET competitie in Wenen. 20 teams uit 10 verschillende landen deden mee aan deze internationale dagblad competitie. 'a close call' volgens de internationale jury, Kun en Bahari bedachten een ijzersterk dagbladconcept met daaraan gekoppeld een offline viral. Lees meer >

Nationale Nederlanden en Aegon winnaars Koninklijke Inhaakwedstrijd De Telegraaf

Nationale Nederlanden en Aegon winnaars Koninklijke Inhaakwedstrijd De Telegraaf

Nationale Nederlanden en Aegon hebben de Koninklijke Inhaakwedstrijd van De Telegraaf gewonnen. Beide adverteerders zijn gisteravond door een vakjury gekozen en bekroond als winnaar. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.