Prijzenslag! Supermarkten vechten strijd uit in dagbladen

11 juni 2009

Afgelopen weken kwam het nieuws in dagbladen deels ook van de advertentiepagina’s. De prijzenslag onder supermarkten - met Jumbo dit keer voorop- is in volle hevigheid losgebarsten, en de campagnes mogen weer rekenen op veel aandacht in de pers.

Prijsvechter Jumbo startte op 27 mei de supermarktoorlog met een dubbele pagina in de dagbladen. Deze week stond opnieuw een spread in de dagbladen met prijsverlagingen. Ook de supermarktketens Plus, Dirk van den Broek en Aldi hebben in de dagbladen gereageerd met paginagrote advertenties. De meest creatieve reactie is van die van supermarkt Plus, deze reageerde met een triggerende headline “we verlagen de prijzen niet”.

Opvallend is dat de supermarkten collectief besluiten de strijd uit te vechten in de dagbladen. Lily van den Berg, woordvoerder van Jumbo is stellig in haar antwoord op de vraag van Cebuco waarom dagbladen ingezet zijn als primair mediumtype “Jumbo wilde nieuws brengen en dagbladen zijn daar het uitgelezen mediumtype voor. Die opzet blijkt geslaagd. Als follow up is radio ingeschakeld; commercials in de vorm van extra nieuwsberichten”.

De advertenties van de verschillende supermarkten zijn niet alleen actueel, spraakmakend en nieuwswaardig, ze zijn voor de lezers ook zeer relevant. Dit maakt dagbladen voor bijvoorbeeld prijsacties al bij voorbaat efficiënt en succesvol als medium. Dagbladen zijn prima in staat om zowel prijsimago als acties gelijktijdig te communiceren. Met de zeer scherpe deadlines voor advertenties is het mogelijk direct te reageren op de markt.

Een rondje dagbladen bereikt 70% van de bevolking. Uit verdere analyse van DGM blijkt dat dagbladen dagelijks in absolute aantallen 5.882.400 boodschappers bereiken. 67% Van de lezers van dagbladen let op aanbiedingen in de krant. Dat de strijd tussen de supermarkten zoveel aandacht trekt is niet verwonderlijk. Consumenten letten steeds meer op hun uitgaven. Ongeacht of daar rationele redenen voor zijn. De lezers van dagbladen kijken kritischer naar producten, ook voor de dagelijkse boodschappen in de supermarkt.

Supermarktkenner Gerard Rutte voorspelt dat de strijd tussen de grootgrutters voorlopig niet ten einde is. Ondertussen is er ook een interessante strijd gaande tussen merkfabrikanten onderling en de supers.  Mediaprofessionals, maar ook de dagbladlezers zien het vervolg van de strijd met belangstelling tegemoet.

Supermarktexpert Gerard Rutte verwacht dat de prijzenoorlog nog niet voorbij is “Jumbo is aan zet en Jumbo heeft diepe zakken. AH moet volgen, maar is niet gewend aan dit soort acties”.

Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK “ Al met al is dit goed voor de portemonnee van de consument.''

Meer artikelen

Krantenadvertenties haken in op troonsafstand Albert II

Krantenadvertenties haken in op troonsafstand Albert II

De vorstelijke aankondiging op woensdag 3 juli werd meteen door de Belgische reclamemakers en adverteerders opgepikt. Lees meer >

Dagbladen kleuren Oranje

Dagbladen kleuren Oranje

Alle dagbladen hebben de afgelopen dagen volop aandacht besteed aan de troonswisseling. Ook de advertentiepagina Lees meer >

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari (Tribal DDB) hebben gisteren, 27 maart, de Cebuco/ADCN workshop 2013 gewonnen. Zij ontwierpen het winnende nieuwsmediaconcept voor Madurodam. Het team heeft zich daarmee samen met de nummer twee (Joey Boeters en Mark van der Heijden) geplaatst voor de Europese dagbladcompetitie Best YET (Best Young European Team) die in mei in Wenen plaatsvindt. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.