Zilver voor Nederlands team Bakker en Van Raak tijdens BestYET competitie in Londen

13 mei 2009

Volgens het juryrapport ‘a close call’ voor het Nederlands team. Op 7 en 8 mei jl. heeft in Londen de 8e Europese dagbladcompetitie BestYET plaatsgevonden. In deze competitie gaan jonge creatieve talenten de strijd aan om de beste dagbladadvertentie te ontwerpen. In de nationale voorrondes streden maar liefst 450 teams uit tien landen voor een plek bij de laatste 20.

De Europese finale van de zoektocht naar het Beste creatieve Young European Team is een samenwerking van dagbladorganisaties uit tien Europese landen.

Nederland was vertegenwoordigd met twee teams, Marlon von Franquemont en Reinier Gorissen (beiden nog student) en Job Bakker en Paul van Raak (Eigen Fabrikaat). Ze wonnen respectievelijk de eerste en tweede prijs in de nationale voorronde, de ADCN workshop die in maart in Amsterdam door Cebuco werd georganiseerd.

De teams kregen in Londen een pittige opdracht voorgeschoteld. Juryvoorzitter en Creative Director Stef Jones overhandigde de briefing voor de campagne van adverteerder Room to Read. De case voor Room to Read (in 2000 opgericht door voormalig Microsoft topman John Wood) bestond uit het ontwikkelen van een dagbladcampagne waarbij naast fundraising het op de kaart zetten van World Literacy Day minstens zo belangrijk was. De missie van Room to Read is onder andere het ontwikkelen van les-programma’s voor alle kinderen in de wereld in hun eigen taal, het opzetten van bibliotheken en het leveren van boeken.

In de inspirerende omgeving van het Art House in Londen gingen de 20 jonge creatieve teams onmiddellijk aan de slag. Er moet binnen 24 uur gepresteerd worden! Goed om te zien was de samenwerking tussen de verschillende landen; inspirerend, collegiaal, uitdagend, maar zonder een seconde de competitie uit het oog te verliezen. Het was verrassend hoe uiteenlopend de creaties waren. In snel tempo werden vrijdagmiddag op levendige wijze, soms met zware accenten, de concepten gepresenteerd. Binnen een uur was de tien-koppige internationale jury eruit. Met respectievelijk 5, 4 en 1 stem was de uitslag bekend. België Goud, Nederland Zilver en Zweden Brons. Het Belgische team mag zich een jaar lang Best Young European Team noemen. Het concept is een ferme statement (‘We’ve found a cure for HIV – it’s education’ in combinatie met een visual van twee boeken die gezamenlijk een pil vormen).

Job Bakker en Paul van Raak leveren een fantastische prestatie, Zilver!
Van de ruim 45 concepten wisten Bakker & Van Raak zich onmiddellijk te onderscheiden van de rest. De jury noemde het concept ‘zeer origineel’, ‘campagnewaardig’, ‘goed uitvoerbaar’ en ‘goed passend bij de propositie van de opdrachtgever’. Het concept was compleet (‘Everything starts with reading’, waarbij de cover van een boek onderdeel is van de werkelijke problematiek. Zowel de basis als het resultaat is zichtbaar). Het werd al snel duidelijk dat er een winnend concept was gepresenteerd. De concepten worden komende week doorgepresenteerd aan de opdrachtgever.

Voor Bakker en Van Raak een geweldige opsteker. Ruim zes maanden geleden begonnen zij als creatief team bij Eigen Fabrikaat en nu al mochten zij hun eerste Europese prijs in ontvangst nemen.

Het Belgische team Ross Mc Currach en Arnaud Bailly is uitgeroepen tot Best Young Creative Team. Als winnaars krijgen zij een volledig betaalde trip naar het Cannes Lions International Advertising Festival in juni. Als derde eindige het Zweedse team (Philip Frendberg en Tobias Gronberg), op ruime afstand van de Nederlanders.

Het tweede Nederlandse team (Von Franquemont en Gorissen) wist een plek bij de beste 15 concepten te veroveren. Er waren ruim 45 concepten gepresenteerd.

Cebuco is hoofdsponsor van de ADCN, met als missie om jonge creatieven kennis te laten maken met dagbladen op een creatieve en competitieve manier. De BestYET competitie is 8 jaar geleden geïnitieerd door Cebuco en niet meer weg te denken in de Europese reclamewereld.

Meer artikelen

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari winnen Cebuco/ADCN Workshop

Judit Kun en Ramin Bahari (Tribal DDB) hebben gisteren, 27 maart, de Cebuco/ADCN workshop 2013 gewonnen. Zij ontwierpen het winnende nieuwsmediaconcept voor Madurodam. Het team heeft zich daarmee samen met de nummer twee (Joey Boeters en Mark van der Heijden) geplaatst voor de Europese dagbladcompetitie Best YET (Best Young European Team) die in mei in Wenen plaatsvindt. Lees meer >

The best is YET to come

The best is YET to come

Tijd voor een toffe, nieuwe kluif: de ADCN Cebuco Nieuwsmedia Workshop 2013! Lees meer >

Van de Ven & Van de Put zesde bij BestYET in Oslo

Van de Ven & Van de Put zesde bij BestYET in Oslo

Afgelopen week werd in Oslo (Noorwegen) weer gestreden om de BestYET Award, een internationale dagbladcompetitie voor jonge creatieven. De 2 Nederlandse creatieve teams die de Cebuco/ADCN workshop op 28 maart wonnen dongen mee naar deze prijs. Jurre van de Ven & Luuk van de Put (studenten Willem de Kooning Academie) eindigden als 6e. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.