18-34 jarigen zijn de meest intensieve nieuwsconsumenten op de mobiel

31 maart 2013

18 tot 34 jarigen maken over de gehele dag het meest gebruik van mobiel internet. Dit blijkt uit onderzoek van de Persgroep Advertising onder bijna 15.000 gebruikers van de app

Daarna wordt mobiel internet het meest gebruikt voor bezoek aan sociale netwerksites, navigeren en mobiel bankieren.

Gebruikers van mobiel internet zijn de hele dag én nacht online, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna 90% raadpleegt één of meerdere keren per dag internet met hun smartphone. Waarbij de grootste piek ligt tussen 18.00 en 21.00 uur, 3 van de 4 mensen surfen dan met hun smartphone op het web. Mobiel internetten is populair onder alle leeftijdscategorieën, maar blijkt het meest populair onder mensen in de leeftijdscategorie 18-34 jaar. Het doen van aankopen via de smartphone wordt het meest gedaan door mensen boven 35 jaar. Surfen op mobiel internet is in de Randstad populairder dan daarbuiten en vooral mannen zijn grootgebruikers.

Nieuwsapps, social media en praktisch onderweg
Mobiel internet is belangrijk voor het volgen van het laatste nieuws. Twee van de drie ondervraagden heeft 1 tot 3 nieuwsapps op de smartphone. 97% van de respondenten gebruikt hun smartphone voor nieuwsupdates. De nieuwsapps van AD.nl, volkskrant.nl trouw.nl en parool.nl krijgen gemiddeld een hoge waardering met een 8. De respondenten gebruiken mobiel internet ook veel voor sociale media (63%), navigatie (56%), internetbankieren (52%) en het opzoeken van culturele informatie (44%). Hierin verschillen mannen en vrouwen maar op een paar punten van elkaar. Vrouwen gebruiken social media intensiever en zoeken vaker de weg met hun mobiel. Mannen bekijken meer video’s en luisteren meer radio.

Over het onderzoek
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Mobile onderzoek van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2012 onder 14.664 bezoekers van AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl.

Meer artikelen

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nieuwsmerk profiel: Barneveldse Krant

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Barneveldse Krant. Lees meer >

Kerndata dagbladen Q2 2013

Kerndata dagbladen Q2 2013

Op 24 september 2013 heeft HOI de oplagecijfers van de nieuwsmerken over het tweede kwartaal 2013 bekend gemaakt.  Het gaat om de kwartaalcijfers van de gedrukte edities en de digitale replica's Lees meer >

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nieuwsmerk profiel: Nederlands Dagblad

Nederlands Medianetwerk publiceert in samenwerking met Cebuco een serie profielen van Nederlandse nieuwsmerken. Vandaag Nederlands Dagblad. Lees meer >

home sitemap © 2008 - 2017 Cebuco disclaimer

Cebuco

Tel: 020 4309 100
info@cebuco.nl

Bezoekadres

Hogehilweg 6
1101 CC Amsterdam

Postadres:

Postbus 12040
1100 AA Amsterdam

© 2008 - 2017 Cebuco

Meer over Cebuco »

Sluiten

Beste bezoeker,

Welkom op de site van Cebuco.

Per 1 januari 2014 is Cebuco opgeheven.
Een aantal activiteiten van Cebuco wordt voortgezet onder de naam NDP Nieuwsmedia.
Voor meer informatie zie het persbericht.

Cebuco.nl is nog wel toegankelijk, maar wordt niet meer geactualiseerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Erik Grimm.